ستاری, صدرالدین, قنبری, سالار. (1395). مقایسۀ اثربخشی مدیریت مدارس هیأتامنایی با مدیریت مدارس عادی مقطع متوسطۀ شهر اردبیل. مدیریت مدرسه, 4(1), 87-105.
صدرالدین ستاری; سالار قنبری. "مقایسۀ اثربخشی مدیریت مدارس هیأتامنایی با مدیریت مدارس عادی مقطع متوسطۀ شهر اردبیل". مدیریت مدرسه, 4, 1, 1395, 87-105.
ستاری, صدرالدین, قنبری, سالار. (1395). 'مقایسۀ اثربخشی مدیریت مدارس هیأتامنایی با مدیریت مدارس عادی مقطع متوسطۀ شهر اردبیل', مدیریت مدرسه, 4(1), pp. 87-105.
ستاری, صدرالدین, قنبری, سالار. مقایسۀ اثربخشی مدیریت مدارس هیأتامنایی با مدیریت مدارس عادی مقطع متوسطۀ شهر اردبیل. مدیریت مدرسه, 1395; 4(1): 87-105.
مقایسۀ اثربخشی مدیریت مدارس هیأتامنایی با مدیریت مدارس عادی مقطع متوسطۀ شهر اردبیل
1گروه علوم تربیتی-دانشگاه آزاد واحد اردبیل _اردبیل- ایران
2گروه علوم تربیتی- دانشگاه آزاد واحداردبیل _ اردبیل-ایران
تاریخ دریافت: 01 دی 1394،
تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1394،
تاریخ پذیرش: 30 فروردین 1395
چکیده
تحقیق حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی مدیریت مدارس هیأتامنایی و مدارس عادی مقطع متوسطۀ شهر اردبیل از دیدگاه معلمان با روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی انجام گرفت. جامعۀ آماری موردمطالعه در این پژوهش، همۀ معلمان مقطع متوسطۀ شهر اردبیل بودند که تعداد آنها در مدارس هیأتامنائی 300 نفر و در مدارس عادی 900 نفر و جمعاً 1200 نفر است. از این میان 292 نفر از معلمان به روش تصادفی طبقهای، بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامۀ استاندارد اثربخشی مدیریت مدارس بالدوین بود. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه موردتأیید صاحبنظران قرار گرفت و پایایی ابزار با روش ضریب آلفای کرونباخ برابر 89 /0محاسبه شد. همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t انجام گرفته است. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که اکثر مدارس هیأتامنائی موردمطالعه دارای اثربخشی بیشتری هستند و از مقایسۀ اثربخشی مدارس مذکور پی میبریم که مدارس هیأتامنایی اثربخشتر از مدارس عادیاند. همچنین تفاوت معنیداری از نظر میزان اثربخشی در مدارس پسرانه و دخترانه وجود ندارد.
Comparing the Effectiveness of Management in Co-Operator Schools with Public Schools in Ardabil
نویسندگان [English]
Sadraldin Satari1؛ Salar Ghanbari2
1Department of Education
Azad University Ardbil Branch _ Ardabil- Iran
2Department of Education- Azad University of Ardbil Branch- Ardabil-Iran
چکیده [English]
The main purpose of this study was to compare management effectiveness in co-operator schools with public schools, based on the perspectives of teachers in Ardabil city. Descriptive survey method was used in the present study. Research sample includes all high school teachers, including 300 from co-operator schools and 900 from public schools in the city of Ardabil. Finally, 292 teachers were selected out of the total 1200 teachers, by stratified random sampling based on Jersy & Morgal sampling table. Data was collected by Baldvin organizational effectiveness questionnaires. The validity of the questionnaire was confirmed by expert opinion and the reliability was confirmed by alpha Cronbach coefficient and it was 0/89. Data were analyzed by descriptive statistics and T test. The results of data analysis showed that most of co-operative schools were more effective than public schools, also the results showed that there is a significant difference in terms of effectiveness between the boy & girl schools.
Hoy, Ferguson. (1985). A Theoretical Framework and Exploration of Organizational Effectiveness of Schools, Educational Administrative Quarterly, 21(4), 117-134.
Schenhav, Y. W. Shrum; S. Alon. (1994).Goodness Concepts in the Study of Organizations: A Longitudinal Survey of Four Leading Journals, Organization Studies, 15(5), 753-776.
Rojas, R. (2000). A Review of Models for Measuring Organizational Effectiveness among For Profit and Nonprofit Organizations. Non Profit Management and Leadership, 11(1), 97-104.
High council of education. (2009). Regulation of public participation in board management style of trustees in schools, Approval seven hundred and eighty-eighth session of the high Council of Education. [Persian]
Banici, parinaz. (2007) The Board of Trustees in the system of higher education, journal of new thoughts in educational sciences, 6, 35-70. [Persian].
Cameron, K. (1978). Measuring Organizational Effectiveness in Institutions of Higher Education. Administrative Science Quarterly, 23,604-629.
Purkey, S. C., Smith M. S. (1982). Synthesis of Research on Effective School Model. Phi Delfa Kappan, 64,689-694.
Zaki, mohammad ali. (2010). School organization Effectiveness factors and survey its relationship with educational characters of teachers, journal of human sciences imam hossein university, 18(80), 161-173. [Persian]
Mulford, B. (1987). Indicator of School Effectiveness. A.C.E.R. Administration Monograph. Series N.2.Melbourn.
Khodaee, jafar. (2008). the comparison of the effectiveness of agency and servant leadership styles in high-schools at herris city, M.A. dissertation, Islamic Azad University Tabriz branch. [Persian]
Hassani, mohammad; sameri, Maryam.(2010). A Study of Organizational Effectiveness of High Schools in District One of Urmia City Using Parsons’ Model, journal of organizational culture management, 8(21), 210-224. [Persian]
Niknami, mostafa; mahdian, mohammad jafar. (2009). the explain of effectiveness schools components and modeling fore effectiveness improvement in schools, quarterly journal of educational leadership & administration, 3(1), 171-199. [Persian].
Brent E. Johnson. (2011). Comparing Achievement between Traditional Public Schools and Charter Schools within The Big Eight Urban School Districts In Ohio, Miami University, Oxford, Ohio,1-33.
Davies, B. and Ellison, L. (1997). Teachers' Perceptions of School Quality and Effectiveness: Improving Schools Using Staff Attitude Surveys, the International Journal of Educational Management. 11(5), 222-228.
Mahnaz roghani; hasan ali bahramzadeh. (2009).the relationship between management skills of managers and their efficiency in the state agencies and head offices in Bojnord, scientific journal of education research, 5(20), 1-24. [Persian]