جلوه‌های سکوت معلم در مدرسه: یک پژوهش کیفی

نوع مقاله: علمی-پژوهشی (کیفی)

نویسندگان

1 دانشجوی دانشگاه خوارزمی تهران_ایران

2 دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی_ ایران

3 استاد گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی_ایران

4 دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی_ایران

چکیده

چکیده
هدف مطالعۀ حاضر، تبیین ابعاد و نشانگرهای رفتار سکوت سازمانی معلمان است. روش پژوهش از نوع کیفی با راهبرد پدیدار شناسی توصیفی بود. برای بررسی عمیق پدیدۀ موردنظر هم از روش مطالعۀ اسنادی و بررسی مبانی نظری پژوهش و همچنین مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته استفاده شد. مشارکت‌کنندگان 21 نفر از معلمان با سابقۀ بالاتر از 15 سال، سرگروه‌های آموزشی، مدیران مدارس، مدیران و معاونان باسابقه در آموزش‌وپرورش بودند که با استفاده از شیوة نمونه‌گیری هدفمند و روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند. برای بررسی صحت یافته‌ها از روش بررسی توسط اعضا استفاده شد. برای تعیین پایایی، روش پایایی توافق بین دو کدگذار (توافق درون‌موضوعی) به کار گرفته شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و منتخب استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که رفتار سکوت معلم شامل 18 نشانگر در پنج بُعد سکوت موافق، سکوت تدافعی، سکوت رابطه‌ای، سکوت کاسب گرایانه و آوای خاموش است. این پژوهش می تواند مبنای مفیدی برای ساخت یک پرسش‌نامۀ بومی، جهت اندازه‌گیری سکوت سازمانی معلمان، قابل استفاده برای پژوهشگران و دانشجویان رشته های مرتبط باشد.
کلید واژگان: ابعادسکوت، سکوت سازمانی، رفتار سکوت، معلمان.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Symptoms of Teacher Silence at the School: The A Qualitative Study

نویسندگان [English]

  • Fahimeh Kourdfirouzjaie 1
  • Hasan Reza Zynabadi 2
  • Hamidreza Arasteh 3
  • Bizhan Abdollahi 4
1 student   Khwarizmi University of Tehran_Iran
2 Associate Professor Department of Educational Administration Kharazmi University of Tehran_Iran
3 Professor in the Department of Educational Administration kharazmi of University_Iran
4 Associate Professor Department of Educational Administration University of Kharazmi_Iran
چکیده [English]

The main objective of this study is to identify the main dimensions and indicators of teachers` organizational silence behavior. For this purpose, descriptive phenomenology was applied as a qualitative research method. To deeply investigate the issue, documentary research method, literature review as well as semi-structured interviews were applied. Participants in this study include 21 teachers having more than 15 years of experience and expert heads of educational departments, school managers and supervisors in the field of education, that were selected using purposive and snowball sampling methods to reach to theoretical saturation. To verify the findings, members` survey and review method was used. Reliability method of agreement between two encoders (intersubjective agreement) is also applied. The analyze data, inductive content analysis method was applied using encoding in three levels: open, axial and elected. the findings show that the teachers` organizational silence behavior was identified including 18 indicators in five main dimensions of Acquiescence Silence, Defensive Silence, Relational Silence, Tradesman-  Silence and Silent Voice. This Research can be a useful base for making an indigenous questionnaire for measuring teachers` organizational silence for the researchers and students of related fields.

کلیدواژه‌ها [English]

  • “Dimensions of Silence”
  • Silence Behavior”
  • “Organizational Silence”
  • “Teachers”

مقدمه

پیشرفت سریع علم و تکنولوژی نشان‌دهندۀ این است که محیط پیرامونی دائماً در حال تغییر است. تخصص‌ها چندگانه شده‌اند و با پیچیده‌تر شدن محیط، مسائل و مشکلاتی که احساس می‌شوند نیز متنوع شده‌اند. حل این مسائل، افراد خلاق با انگیزه و ایده‌های متنوع و جدید را طلب می‌کند و همچنین امکان بیان آن در محیطی که ارتباط مثبت به‌راحتی جریان می‌یابد و مدرسه نیز با توجه به رسالت مهمی که دارد، از این امر مستثنا نیست. مدارس امروز علاوه‌بر جذب نیروی انسانی جدید، نیازمند ایجاد و تداوم انگیزه در معلمان بااستعداد نیز هستند. با توجه به تأثیرات منفی سکوت سازمانی بر افراد، مدیران به ایجاد جوی آزاد برای گفت‌وگو، به‌منظور بهبود مستمر نیاز دارند. در نتیجه، زمانی‌که مدیران بخواهند جو سازمانی خود را از لحاظ سلامت سازمانی بررسی کنند، سکوت سازمانی می‌تواند مانعی مهم در نظر گرفته شود؛ پس باید شرایطی ایجاد شود که در آن، شنیدن حقیقت به‌عنوان عامل مهمی برای ایجاد تغییرات مؤثر و همچنین عاملی برای بهبود وضع موجود مدارس، موردتوجه مدیران قرار گیرد.

 

 

امامی سیگارودی، عبدالحسین، دهقان نیری، ناهید، رهنورد، زهرا، نوری سعید، علی. (1391). پدیدار شناسی تحقیق کیفی، پدیدار شناسی. پرستاری و مامایی جامع نگر، 68(22)، 56- 63.

Ahmad, A., & Omar, Z. (2014). Reducing deviant behavior through workplace spirituality and job satisfaction. Asian Social Science10(19), 107-112.

Bormann, K. C.  Rowold, J. (2016). Ethical leadership’s potential and boundaries in organizational change: A moderated mediation model of employee silence. German Journal of Human Resource Management30(3-4), 225–245.

Brinsfield, C. T. (2013). Employee silence motives: Investigation of dimensionality and development of measures. Journal of Organizational Behavior, 34(5), 671–697.

Brinsfield, C. T. (2009). Employee silence: Investigation of dimensionality, development of measures, and examination of related factors (Doctoral dissertation, The Ohio State Universityy).

Harlos, K. (2016). Employee silence in the context of unethical behavior at work: A commentary. German Journal of Human Resource Management30(3-4), 345–355.

Kish-Gephart, J. J., Detert, J. R., Treviño, L. K., & Edmondson, A. C. (2009). Silenced by fear: The nature, sources, and consequences of fear at work. Research in organizational behavior29, 163-193.

Knoll, M., & van Dick, R. (2013). Do I hear the whistle…? A first attempt to measure four forms of employee silence and their correlates. Journal of Business Ethics113(2), 349-362.

Morrison, E. W. (2014). Employee voice and silence. The Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior1(1), 173-197.

Morrison, E. W., & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence: a barriert o changea nd developmentin a pluralistic world. Academy of Management Review4 (25), 706-7255. 

Pacheco, D. C., Moniz, A. I. A., & Caldeira, S. N. (2015). Silence in organizations and psychological safety: a literature review. European Scientific Journal, (Special Edition), 293-308.

Pinder, C. C., & Harlos, K. P. (2001). Employee silence: Quiescence and acquiescence as responses to perceived injustice. In Research in personnel and human resources management (pp. 331-369). Emerald Group Publishing Limitedd.

Vakola, M., & Bouradas, D. (2005). Antecedents and consequences of organisational silence: an empirical investigation. Employee Relations27(5), 441-458.

 

Van Dyne, L., Ang, S., Botero, I.C. (2003). Conceptualizing employee silence and employee voice as multi-dimensional constructs. Journal of Management Studies, 6 (40), 1361- 13699.