Moderating role of teacheing experience sharing in the effect of perceived innovative culture of schools on teachers’ psychological and cognitive reactions

Document Type : Quantitative Research Paper

Author

Assistance prof, Ilam University

Abstract

Current study aims to investigate the moderating role of teaching experience sharing in the impact of innovative culture on teachers' psychological and cognitive reactions (job satisfaction, organizational dynamism, perceived organizational performance). Research method was descriptive – correlation and structural equation modeling was used especially. All of elementary schools teacher of Ilam city were made population of the study that from them 250 individual teachers were selected via stratifying sampling method and Kerjeci and Morgan's (1997) table. In order to data collection five standard, validate and reliable questionnaire were used. Structural Equation Modeling used to test the model and findings first show that perceived innovative culture significantly and positively affects employees’ job satisfaction and perceptions of organizational dynamism and organizational performance. Moreover, organizational dynamism perception plays an important mediating role among three employee-level outcomes by converting job satisfaction into organizational performance perception. We also find support for the direct, positive effect of a perceived teaching experience sharing process on job satisfaction but not on perceptions of organizational dynamism and organizational performance. Most importantly, findings on the significant moderating role of a teaching experience sharing contribute to innovation theory by emphasizing the importance of the innovation/schooling interface: bundling teaching experience sharing and innovative culture together enhances employees’ positive attitudes and perceptions. This result also suggests that the teaching experience sharing process shows only a weak effect on job satisfaction and no effect on perceptions of organizational dynamism or school performance.

Keywords


تورانی، حیدر؛ آقایی، امیر؛ منطقی، مرتضی (1391). "تجارب جهانی در زمینة نوآوری های آموزشی از منظر شیوه­های تولید، پذیرش و اجرای نوآوری در آموزش عمومی ایران". فصلنامهنوآوری­هایآموزشی. 11 (43): 41-7.
حیدری فرد، رضا؛ زین­آبادی، حسن رضا؛ بهرنگی، محمدرضا؛ عبدالهی، بیژن (1394). "فرهنگ و جوسازمانی نوآورانه مدرسه؛ یک پژوهش کیفی". فصلنامه علمی ـ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7 (2): 75-53.
حیدری فرد، رضا؛ رضا زین­آبادی، حسن رضا؛ بهرنگی، محمدرضا؛ عبدالهی، بیژن (1394). "تأملی بر رهبری نوآورانه در مدرسه؛ مطالعه­ای پدیدارنگارانه". فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت بر آموزش سازمانها، 4 (2): 64-33.
درینی، ولی اله (1393). ارائه الگوی نوآوری باز در صنعت نشر. رساله دکتری در رشته مدیریت منابع انسانی. دانشگاه پیام نور. واحد تهران.
سلیمانی، مریم؛ کاکابرایی، کیوان (1395). "بررسی نگرش معلمان نسبت به موانع خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان"، سومین کنفرانس بین المللی نوآوری های اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری، تهران، موسسه آموزش عالی نیکان 
کاملی، محمد جواد؛ بختیاری اصل، طیبه؛ لطفی آرباطان، ابوالفضل؛ پورفرج، اکبر (1392). "بررسی الگوهای رفتاری کارکنان در مقابل تغییر". فصلنامهعلمی  پژوهشیمطالعاتمدیریت (بهبودوتحول). 23(7): 73-34.
محمدی، مهدی؛ ترک­زاده، جعفر؛ باقری، امین؛ امیری، خالد؛ آزادی، احمد (1391). "رابطه میان ادراک معلمان از فرهنگ مدرسه با میزان سازگاری نوآورانه آنان در بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی ـ یادگیری". فصلنامه نوآوری­های آموزشی، 11 (41): 88-71.
مقامی، مسعود (1392). "تأثیر متقابل رضایت شغلی، عملکرد سازمانی و سلامت روانی کارکنان فاتب". فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی پلیس پایتخت. 6 (2): 68-53.
نمامیان، فرشید؛ فیض الهی، صادق (1394). "تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی نوآوری (مطالعة موردی: شهرک صنعتی ایلام)". فصلنامه فرهنگ ایلام. 16 (36): 174-161.
نیکنامی، مصطفی؛ پورظهیر، تقی؛ دلاور، علی؛ غفاری، علی؛ مجلج، محمد (1388). "طراحی و ارزیابی مدل علی خلاقیت و نوآوری مدیران آموزشی شهر تهران". فصلنامه علمی ـ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 2 (5): 28-1.
یاسینی، علی؛ شیری، اردشیر (1393). "تاثیر انگیزش فردی و سرمایه اجتماعی معلمان بر تمایل آنها برای به اشتراک گذاری دانش ضمنی و آشکار". فصلنامۀعلمی ـ پژوهشیمطالعاتآموزشیوآموزشگاهی، 3 (8): 113-87.