The role of transnational leadership on organizational health schools: Testing the Mediator Role of organizational justice

Public Titles

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Letters & Humanities, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.

2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Letters & Humanities, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.

3 MA, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University. Semnan, Iran.

Abstract

اهداف: در مدرسه سالم، معلمان متعهد به آموزش و یادگیری هستند، اهدافی بالاتر اما دست یافتنی برای دانش آموزان در نظر می گیرند و محیط یادگیری منظم و جدی است. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی ثبات رابطه بین تحول رهبری مدیران، عدالت سازمانی و سلامت سازمانی در مدارس شهر سبزوار است. روش:این پژوهش بر اساس هدف پژوهش کاربردی است. زیرا نتایج تحقیق برای کلیه مدارس و نظام های آموزشی به ویژه مدارس شهرستان سبزوار قابل استفاده بوده و بر اساس نحوه به دست آوردن داده های مورد نیاز توصیفی و همبستگی است که در آن روابط متغیرها بر اساس هدف تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. به منظور جمع آوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای و همچنین مطالعه میدانی در بین معلمان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس شهرستان سبزوار بود که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به کار بودند. این تعداد شامل 4892 نفر می باشد. نمونه مورد مطالعه بر اساس جدول مورگان 357 نفر تعیین شد و پرسشنامه در نیمه دوم سال 1395 بین 365 نفر به صورت طبقه ای تصادفی توزیع شد. 345 پرسشنامه برگشت داده شد. از این میان 340 پرسشنامه انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. پس از تدوین طرح اولیه پرسشنامه، تلاش شد تا روایی و پایایی پرسشنامه مشخص شود. به منظور سنجش پایایی از نمونه اولیه شامل 40 پرسشنامه پیش آزمون استفاده شد و سپس با استفاده از داده های به دست آمده از پرسشنامه ضریب همبستگی درونی با آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای سوالات متغیرها 92/0 برای رهبری تحول آفرین محاسبه شد. ، به ترتیب. برای عدالت سازمانی 94/0 و برای سلامت سازمانی 92/0 به دست آمد. این اعداد بیانگر پایایی پرسشنامه ها و به عبارتی پایایی لازم است. به منظور بررسی روایی سوالات در این پژوهش، روایی محتوایی و روایی سازه در نظر گرفته شد که روایی محتوایی آن توسط متخصصان حوزه رفتار و مدیریت آموزشی در این زمینه تعیین شد و برای ارزیابی دقت مدل‌های اندازه‌گیری از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه در بخش آمار استنباطی از آزمون t تک نمونه ای، آزمون کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی، مدل سازی و معادلات ساختاری استفاده شد.Results:مشخصات دموگرافیک نمونه آماری پژوهش حاضر نشان داد که از بین 340 نفر از پاسخگویان، معادل (8/56) زن و (2/43) مرد بودند. از نظر سنی، 89.9 درصد از کل کارکنان بین 31 تا 50 سال سن دارند. همچنین از نظر سابقه کار اکثر افراد بیش از 20 سال سابقه کار دارند. علاوه بر این، بر اساس یافته ها، 64.7 درصد از پاسخگویان دارای مدرک لیسانس هستند. همچنین یافته‌های آزمون کولموگروف- اسمیرنوف نشان داد که پاسخ‌های شرکت‌کنندگان به تمامی سؤالات پژوهش دارای ویژگی توزیع نرمال است. و وضعیت متغیرهای تحقیق در جامعه هدف مناسب است. همچنین برای تحلیل روابط بین متغیرهای تحقیق از تحلیل همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها نشان داد که رهبری تحول آفرین با عدالت سازمانی 750/0 است. رهبری با سلامت سازمانی 648/0 و ضریب همبستگی عدالت و سلامت 676/0 و در سطح 01/0 معنادار است. بنابراین فرض صفر در سطح 01/0 رد می شود و با احتمال 99 درصد می توان گفت که بین رهبری و سلامت رابطه معناداری وجود دارد. و با افزایش رهبری تحول آفرین و عدالت سازمانی، سلامت سازمانی در کارکنان مدرسه سبزوار بهبود و افزایش می یابد. در نهایت به منظور بررسی صحت و سقم فرضیه های اصلی پژوهش حاضر از روابط علی مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. فرضیه صفر در سطح 01/0 رد می شود و با احتمال 99 درصد می توان گفت که بین رهبری و سلامت رابطه معناداری وجود دارد. و با افزایش رهبری تحول آفرین و عدالت سازمانی، سلامت سازمانی در کارکنان مدرسه سبزوار بهبود و افزایش می یابد. در نهایت به منظور بررسی صحت و سقم فرضیه های اصلی پژوهش حاضر از روابط علی مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. فرضیه صفر در سطح 01/0 رد می شود و با احتمال 99 درصد می توان گفت که بین رهبری و سلامت رابطه معناداری وجود دارد. و با افزایش رهبری تحول آفرین و عدالت سازمانی، سلامت سازمانی در کارکنان مدرسه سبزوار ارتقا و افزایش می یابد. در نهایت به منظور بررسی صحت و سقم فرضیه های اصلی پژوهش حاضر از روابط علی مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.Conclusion:رهبری تحول آفرین بر عدالت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین با تایید این فرضیه می توان نتیجه گرفت که رهبری تحول آفرین می تواند به شکل گیری فرآیند عدالت و عملکرد سازمان کمک کند. بنابراین یکی از وظایف اصلی مدیریت، اجرای رفتارهای منصفانه و رعایت عدالت سازمانی در سازمان است. دوم، نتایج این پژوهش نشان می دهد که رهبری تحول آفرین بر سلامت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین با توجه به این نتیجه می توان گفت که رهبری تحول آفرین می تواند نقش موثری در سلامت سازمان داشته باشد و شرایط تعالی و تعالی را در مدارس فراهم کند. سوم، نتایج این پژوهش نشان می دهد که عدالت سازمانی بر سلامت سازمان تأثیر مثبت و معناداری دارد. این نتیجه بیانگر آن است که در صورت رعایت عدالت در سازمان، عملکرد سالم مدیران و معلمان مورد انتظار است. لذا پیشنهاد می شود مدیران مدارس این متغیر مهم را در نظر گرفته و فضای عدالت محور را در سازمان ایجاد کنند. از آنجایی که چنین فضایی با معیارهای اثربخشی سازمان همبستگی زیادی دارد، مدارس اگر سازمانی سالم باشند قادر خواهند بود وظیفه خطیر خود را به خوبی انجام دهند. همچنین نتایج حاکی از نقش میانجی عدالت سازمانی بین رهبری تحول آفرین و سلامت سازمانی است. لذا چنانچه سازمان ها به ویژه مدارس شهرستان سبزوار،
پیشنهادها: پیشنهاد می شود مدیران با اعمال آگاهانه سبک رهبری تحول آفرین، تقویت رفتارهای منصفانه، شناسایی علل و عوامل بی انگیزگی کارکنان، اصلاح فرآیندهای ناکارآمد و همچنین توجه به رشد و توسعه نیروی انسانی.خود را فراهم کنند.و با درک و تمجید از عملکرد خوب معلمان توسط مدیران و دادن بازخورد مناسب نسبت به عملکرد، شرایط بهتری را در مدارس ایجاد کنند.

Keywords


Aga. D, A., Noorderhaven, N., & Vallejo. B. (2016). Transformational leadership and project success: The mediating role of team-building. International Journal of Project Management, 34, 806–818.
Akbari, A., Shakiba, S., Ziaee, Z., Marzban, M., Razi, R. (2013). Relation between Organizational Health and Organizational Entrepreneurship: The Case of University of Tehran. Journal of Public Administration, 5(13): 1-20. doi: 10.22059/jipa.2013.35545. [In Persian].
Alagheband, A. (1999). "Organizational Health of School", Administration in Education Quarterly, No.21:14-33. [In Persian].
Asgari, A. A., Silong, D., Ahmad, A., and Samah. B.A (2008).TheRelation between Transformational Leadership Behaviors, Organizational Justice, Leader-Member Exchange &Perceived Organizational Support. European Journal of Scientific Research, 23(2): 227-242. [In Persian].
Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1990). The implications for transactional and transformational leadership for individual, team and organizational development. Research in organizational change and development, Vol. 4, 231-272.
Bass, B. M., & Avolio, B. J. (2000). The implications for transactional and transformational leadership for individual, team and organizational development. Research in organizational change and development, Vol. 4, 231-272.
Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership. Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ.
Bass, B.M. (1991). From transactional to transformational leadership: learning to share the vision. Organ Dyn. 18, 19–31.
Bottiani. J. H., Bradshaw. C., & Mendelson.T. (2014). Promoting an equitable and supportive school climate in high schools: The role of school organizational health and staff burnout. Journal of School Psychology, 52, 567–582.
Cho, J., & Dansereau, F. (2010). Are transformational leaders fair? A multilevel study of transformational leadership, justice perceptions, and organizational citizenship behaviors. Leadership Quarterly 21(3): 409–421.
Di Fabio, A., & Palazzeschi, L. (2012). Organizational justice: Personality traits or emotional intelligence? An empirical study in an Italian hospital context. Journal of Employment Counseling, 49(1):31–42.
Fani, A., Danaeifard, H., & Zakiani, S. (2013). Investigating the effect of organizational justice on organizational citizenship behavior and organizational justice: Explaining the role of healthy organizational personality. Management Research in Iran, 17(1): 1-17. [In Persian].
Farahani, M., Mirzamohamadi, M.H., Raedi Afsouran, N., & Mohammadi, S.S. (2014). The Study of the relationship of organizational health of the schools and that of the student’s′ academic achievement (A case study of High schools of Kohkilouie and Boierahmad Province, Iran 2011). Procedia - Social and Behavioral Sciences. 109, 628 – 633. [In Persian].
Flores. W. R., & Ekstedt. (2016). Shaping intention to resist social engineering through transformational leadership, information security culture and awareness. Computers & s e c u r i t y, 59, 26–44.
GH, D., & Malek Nia, E. (2015). The Perception of Teachers about Organizational Health in Boy Public Schools of Educational Districts 3 and 12 in Tehran. Journal of New Approaches in Educational Administration, 6(23), 111-126.
Gillet, N., Fouquereau, E., Bonnaud-Antignac, A., Mokounkolo, R., & Colombat, P. (2013). The mediating role of organizational justice in the relationship between transformational leadership and nurses’ quality of work life: A cross-sectional questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies 50, 1359–1367.
Glisson, C., & Green, P. (2011). Organizational climate, services and outcomes in child welfare systems. Child Abuse and Neglect, 35, 582–591.
Glisson, C., Green, P., & Williams, N. M. (2012). Assessing the organizational social context (OSC) of child welfare systems: Implications for research and practice. Child Abuse and Neglect, 36, 621–632.
Greenberg, J. (1990). Organizational justice; Yesterday, today and tomorrow.In Handbook of Industrial and Organizational Psychology.Chicago; Rand McNally.
Gundersen, G., Hellesøy, B.T., & Raeder, S. (2012). Leading international project teams the effectiveness of transformational leadership in dynamic work environments. J. Leadersh. Org. Stud. 19(1):46–57.
Heydari, S., Batmani, F., & Abdoalahi, F. (2021). Transformationalism in School Administration Based on a Comprehensive Model of Cooperation. Journal of School Administration, 9(1): 27-1. [In Persian].
Hosseini, S., & Karimi, S. (2012). Organizational Justice: Providing a Model for Measuring External Organizational Justice. Management Studies in Development and Evolution, 21(68): 33-65. [In Persian].
Hoy, W. K., & Feldman, J. A. (1996). Organization health: the concept and its measure.
Jamaludin, Z. (2009). Perceived Organizational Justice and Its Impact to the Development of Commitments: A Regression Analysis. International Review of Business Research Papers, 5(4):478‐490.
Judge, T.A., & Piccolo, R., (2004). Transformational and transactional leadership: a meta-analytic test of their relative validity. Journal of Applied Psychology 89(5):755–768.
Karriker, J., & Williams, M. (2009). Organizational Justice and Organizational Citizenship Behavior: A Mediated Multifoci Model. Journal of Management, 35(1):112-135.
Kazmi. S. A. Z., & Naaranoja. M. (2015). Innovative drives get fuel from transformational leadership´s Pied pipers’ effect for effective organizational transformation. Procedia - Social and Behavioral Sciences 181, 53 – 61.
Keller, T., & Dansereau, F. (1995). Leadership and empowerment: A social exchange perspective; Human Relations, 48(2).
Kelloway, E. K., & Barling, J (2010). Leadership development as an intervention in occupational health psychology. Work & Stress 24(3): 260–279.
Kelloway, E. K., Turner, N., Barling, J., & Loughlin, C. A. (2012). Transformational leadership and employee psychological well-being: the mediating role of employee trust in leadership. Work & Stress 26(1): 39–55.
Korkmaz, M. (2006). The Ralationship between organizational Health and Robust vision in Elementary schools. Educational Researsh Quarterly, 1, 14-36.
Korkmaz, M. (2007). The effect of Leadership style on organizational Health. Educational Researsh Quarterly, 3, 22-54.
Mehta, T. G., Atkins, M. S., & Frazier, S. L (2013). The organizational health of urban elementary schools: School health and teacher functioning. School Mental Health, 5, 144–154. http://dx.doi.org/10.1007/s12310-012-9099-4.
Moradi Chaleshtari, M., Hamidi, M ., Sajadi, N., Kazemnejad, A., Jafari, A., & Moradi Chaleshtari, J. (2008). The relation between transactional-transformational leadership styles with organizational justice and presenting a model in the organization of sport sciences. Journal of Sport Management, No. 2, 73-96. [In Persian].
Mortazavi, S., & Nikkar, A. (2014). The mediating role of organizational justice in the relationship between transformational leadership style and quality of work life of the studied employees: Mashhad Water and Sewerage Company. Journal of Executive Management, 6(11): 5-5. [In Persian].
Naderi. F., & Safarzade. S. (2014). The Relationship of Organizational Justice, Organizational Health, Job Engagement and Organizational Climate with Psychological Empowerment and Organizational Citizenship Behavior, Knowledge & Research in Applied Psychology, Vol 15. No. 2 (Continuous No. 56, 56-68. [In Persian].
Niehoff, B. P., & Moorman, R. H. (1993). Justice as a mediator of the relationship between methods of monitoring and organizational citizenship behavior. Academy of Management Journal, 36(3): 527–556.
Norman. B., Thomson. I. I. I., James, V. Rawson., Catherine, P. S., & Bledsoe. M. (2016). Transformation and Transformational Leadership: A Review of the Current and Relevant Literature for Academic Radiologists. Academic Radiology, Vol 23, No 5: 592–599.
O'Brennan, L. M., Waasdorp, T. E., & Bradshaw, C. P (2014). Strengthening bullying prevention through school staff connectedness. Journal of Educational Psychology, 106, 870–880. http://dx.doi.org/10.1037/a0035957.
Oliver, P. H., Gottfried, A. W., Guerin, D. W., Gottfried, A. E., Reichard, R. J., & Riggio, R. E. (2011). Adolescent family environmental antecedents to transformational leadership potential: A longitudinal meditational analysis. The Leadership Quarterly, 22(3): 535–544.
Paolillo. A., Platania. S., Magnano, P., & Ramaci.T. (2015). Organizational Justice, Optimism and Commitment to Change. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 191, 1697 – 1701.
Pieter, J. (2010). Organizational atmosphere the concept and Its Measure. Journal of vocational Behavior, 66(2): 326-338.
Polin, L., & Leclerc, S. (2004). Organizational health: evaluation and implementation process. Canada Council for the Arts. http://www.Canadacouncil.ca.
Rajabi Farjad, H. (2014). The relationship between organizational health and organizational justice on organizational commitment among staff in the offices of the Hamedan tax. Tose e Quarttely Development Management of The Human Resources and Logistics, 1393(31): 23-44. [In Persian].
Rupp. D. E., Shao. R., Jones. K. S., & Liao. H. (2014). The utility of a multifoci approach to the study of organizational justice: A meta-analytic investigation into the consideration of normative rules, moral accountability, bandwidth-fidelity, and social exchange. Organizational Behavior and Human Decision Processes 123, 159–185.
Shafiepour Motlagh, F., Jaafari, P., & yarmohammadian, M. (2010).The study of Relationship between Organizational Justice and Decision making Styles with Productivity in educational systems (case study, Esfahan). International Conference on Operations and Management Sciences (ICOMS), Institute Of Management Technology Nagpur, February 12-13.
Shah Mansouri, A., & Sokoot Arani, M. (2015). The Impact of Transformational Leadership Style on Employee`s Self-Efficacy. Journal of Development & Evolution Mnagement, 1394(21): 43-48. [In Persian].
Sohmen, V.S. (2013). Leadership and teamwork: two sides of the same coin. J. IT Econ. Dev. 4(2): 1–18.
Tyssen, A. K., Wald, A., & Spieth.  P. (2014). The challenge of transactional and transformational leadership in projects. Int. J. Proj. Manag. 32(3): 365–375.
Walumbwa, F.O., Hartnell, C.A., & Oke, A. (2010). Servant leadership, procedural justice climate, service climate, employee attitudes, and organizational citizenship behavior: a cross-level investigation. Journal of Applied Psychology. 95(3): 517–529.
Weberg. D. (2010). Transformational leadership and staff retention: an evidence review with implications for healthcare systems. 34, 246–258.
                     

Articles in Press, Accepted Manuscript
Available Online from 01 September 2022
  • Receive Date: 14 October 2017
  • Revise Date: 13 October 2017
  • Accept Date: 27 February 2018