TY - JOUR ID - 62379 TI - شناسایی ابعاد پرورش مدیران مدارس و ارائه مدل مطلوب JO - School Administration JA - JSA LA - en SN - 2538-4724 AU - طرهانی, عباس AU - نظری, رقیه AD - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد خرم آباد ، مرکز کوهدشت ، لرستان ، ایران. AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشگاه خوارزمی ، تهران ، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - IS - SP - 141 EP - 160 KW - آموزش و پرورش KW - الگوی تربیت KW - مدیران مدارس KW - مولفه های تربیت DO - N2 - چکیدهمدیران مدارس مسئول و پاسخگوی توسعه کودکان و افراد جوان برای تبدیل شدن به یادگیرندگانی موفق، افرادی خلاق و با اعتماد به نفس و شهروندانی آگاه و فعال هستند. بنابراین هدف از این پژوهش شناسایی ابعاد تربیت مدیران مدارس با استفاده از رویکرد آمیخته و ارائه مدل مطلوب می‌باشد. روش پژوهش به لحاظ ماهیت داده از نوع آمیخته (کیفی و کمی) و به لحاظ هدف از نوع ‏کاربردی و توسعه‌ای می‌باشد.‏ مشارکت‌کنندگان بخش کیفی را اساتید و متخصصان مدیریت آموزشی پس از اشباع نظری به تعداد 20 نفر تشکیل داد که به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و جامعه آماری در بخش کمی پژوهش را 5404 نفر از مدیران مدارس آموزش ‌و پرورش استان لرستان بوده که بر اساس فرمول نمونه‌گیری کوکران تعداد 360 نفر بصورت تصادفی خوشه‌ای از هر ناحیه آموزش و پرورش انتخاب گردیدند. گردآوری اطلاعات در بخش کیفی به‌صورت مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از طریق پرسش‌نامه محقق ساخته بوده که روایی آن با روش‌های تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن از طریق روش باز آزمون برای کل پرسش‌نامه 795/0 به دست آمد. تجزیه ‌و تحلیل داده-های کیفی با استفاده از روش اشتراس و کوربین و تجزیه ‌و تحلیل داده‌های کمی با استفاده از نرم‌افزار AMOS انجام شد. نتایج نشان داد که از بین 17 مقوله شناسایی شده 5 مقوله از مدل حذف گردید و مدل نهایی با 12 مقوله مورد تخمین و تأیید قرار گرفت. UR - https://jsa.uok.ac.ir/article_62379.html L1 - ER -