Document Type : Qualitative Research Paper
Authors
1 Assistant Professor, Faculty of Art and Architecture, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Master-studint Architectural Engineering university of kurdistan, sanandaj-iran
Abstract
Keywords
مقدمه
مدارس مدرنی که امروزه در کشورهای درحالتوسعه ساخته میشوند، بر اساس یک تفکر مکانیکی شکلگرفتهاند. این ساختمانها ماشینهای بزرگی هستند که کاربرانشان را در چارچوبهایی محصور میکنند و رفتارهای کاربران را در داخل فضا تحت کنترل قرار میدهند. درنهایت اگر به این مدارس بهعنوان یک ماشین بزرگ نگاه کنیم، این ماشین آدمهای متفاوت را جذب خود میکند و پس از انجام عملیاتی به نام آموزش آدمهایی با نگرشهای یکسان به جامعه تحویل میدهد. در اینجا دو مسئله حائز اهمیت است، اول اینکه هیچ فردی در این جهان یکسان آفریده نشده است و همه باهم متفاوت هستیم و مسئله دیگر اینکه این مدارس انعطافپذیری لازم جهت شکوفایی استعدادهای مختلف دانشآموزان را ندارند و با همه به یک صورت برخورد میکند (Robinson & Aronica, 2015). هدف تمامی نظامهای آموزشی، برپا کردن مدارس خوب و باکیفیت است. کیفیت مدارس مستلزم تلاش و کار جمعی و هماهنگی کلیه پارامترهای داخلی و خارجی نظام مدرسه است. از میان بخشهای گوناگونی که در آموزشوپرورش بهطور رسمی فعال هستند، مدرسهها عموماً و دوره متوسطه خصوصاً، بهعنوان یکنهاد اجتماعی حساس، نقش مهمی در تحقق هدفهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر عهدهدارند و الزام تحقق این اهداف، ایجاد و تقویت محیطهای جذاب و باکیفیت است (ربیعی،1387).
یکی از پرسشها و سؤالاتی که در این پژوهش مطرح است این است که چگونه میتوان با استفاده از گیاهان فضای ماشینی و مکانیکی مدارس مدرن را به یک فضای انسانی تبدیل کرد. پاسخ این سؤال در پژوهشهای متعددی که در دهه اخیر صورت گرفته است، نهفته است. بر اساس مطالعات صورت گرفته پژوهشگران ارتباط با گیاهان را در سه سطح، نگریستن به مناظر طبیعی یا تصاویری از گیاهان، حضور در طبیعت و لمس و ارتباط حسی با گیاهان تقسیمبندی میکنند (Abkar, Kamal, Maulan & Mariapan, 2010) و معتقدند قرارگیری در معرض طبیعت چه بهصورت ارادی و غریزی، منجر به بروز واکنشهای مثبتی در فرد میشود (Hinds & Sparks, 2011). در سالهای اخیر مطالعات زیادی در ارتباط با تأثیرات گیاهان که جزئی از محیط طبیعی است، بر انسانها صورت گرفته که نشان میدهد نهتنها حضور در محیط طبیعی، بلکه تماشای صرف گیاهان یا حتی نگاه به تصاویر و فیلمهایی از مناظر طبیعی، موجب کاهش استرس و خستگی چشم میشود (Shibata & Suzuki, 2004). همان تجربهها در محیط طبیعی میتواند ترمیمکننده باشد و دیدهای مختلف به محیط طبیعی نسبت به دیدگاههای محیطهای غیرطبیعی، حس زیبایی شناسانه و حال خوب بیشتری را به وجود میآورد (Kellert, 2005). ارتباط با گیاهان، حس آرامش و آسودگی خاطر را برای کاربران فضا ایجاد میکند و افرادی که در محیط زندگی خود از وجود گیاهان بهره میبرند، پربازدهتر، راحتتر، سالمتر و خلاقتر هستند و فشار و استرس کمتری را نسبت به کسانی که از این نعمت بیبهرهاند، تحمل میکنند و فضای زندگی خود را ازلحاظ زیباییشناسی خوشایندتر ادراک میکنند (Smith, 2009). آنها به انجام کار خود مشتاق هستند و کمتر دچار ناکامی میشوند (Abkar, Kamal, Maulan & Mariapan, 2010). پژوهشها حتی به حضور مصالح طبیعی در کنار ارتباط مستقیم با گیاهان بر سلامت جسم و روح، افزایش سطح رضایتمندی و بازدهی افراد تأکید دارد (Kellert, 2005). کیفیت زیباییشناختی یک مکان بر طرز برخورد افراد تأثیر میگذارد و شرکتکنندگان در هنگام مشاهده گیاهان حس و حال بهتری دارند. دیگر پژوهش زیستمحیطی و رفتاری نشان داده است که در معرض طبیعت قرار گرفتن میتواند مزایای مثبت روانشناسانه داشته باشد (Hinds & Sparks, 2011). بهطور مستقیم، اکثر مردم گیاهان را بهعنوان یک ارتقاء دهنده برای محیطهای زندگی در نظر میگیرند، و ما بر این باوریم که این فرض ممکن است ناشی از توانایی گیاهان برای نشان دادن اجزای رویشی از جهان طبیعی باشد (Matsuoka, 2010).
پرسش اصلی تحقیق که در این مقاله مطرحشده است این است که آیا میتوان با آوردن متغیری به نام گیاهان موجب افت خصوصیت مکانیکی مدارس مدرن شد. در پژوهشهایی که قبلاً در این زمینه صورت گرفته (جدول شماره 1) اغلب از روش تجربی استفادهشده است. در این روش گیاهان بهعنوان متغیر مستقل انتخابشدهاند و در یک محیط آزمایشگاهی تأثیر این متغیرها بر دانشآموزان بررسیشده است. این پژوهش مختص به مکان خاص خود نیست، بنابراین برای مکانهای مختلف مورداستفاده قرار میگیرد. روش تحقیق بدینصورت است که در یک محیط آزمایشگاهی با نمونههای موردی کاملاً تصادفی متغیر مستقل مورد آزمایش قرار میگیرد و پس از جمعآوری اطلاعات به تحلیل و ارزیابی این اطلاعات پرداخته خواهد شد و درنهایت میزان تأثیرگذاری این عوامل سنجیده خواهد شد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیرات یک عنصر مشخص (گیاهان) بر ادراک فردی و بهرهوری در محیط آموزشی است. این پژوهش با توجه به پژوهشهای صورت گرفته از راهبرد شبه تجربی در جهت یافتن کالبدهای مطلوب گام برمیدارد و از طریق مشاهدات عینی ناظر و عکاسی به جمعآوری دادهها میپردازد. پس از جمعآوری دادهها به تحلیل و ارزیابی و یافتن ارتباط میان گیاهان و رفتار کاربران میپردازد و درنهایت تأثیر گیاهان بر روی مدارس مدرن مورد ارزیابی قرار میگیرد.
فرض بر این است که حضور گیاهان در فضای مدارس مدرن اثر مثبتی بر روی بهرهوری کاربران و نگرش آنها نسبت به فضای مدرسه داشته باشد. این فرضیه مبتنی بر یافتههای پژوهشهای قبلی (جدول 1) است که نشان میدهند، حضور گیاهان یا دیگر جایگزینهای طبیعی اثر مثبتی بر نگرش زیستمحیطی کاربران میگذارد. پژوهش حاضر درصدد یافتن یک تأیید تجربی در محیطهای آموزشی است. همچنین فرض شد که حضور گیاهان در محیطهای آموزشی مدرن میتواند فضاهای قابلانعطافی را جهت فعالیتهای مختلف دانشآموزان فراهم نماید و گیاهان فضای خشک و رسمی مدارس مدرن را به فضاهای زنده و پویا تبدیل خواهند کرد.
جدول1: مرور ادبیات موضوع به ترتیب زمان
ردیف |
محقق |
یافتههای پژوهش |
سال |
1 |
Maslow & Mintz |
کیفیت زیباییشناختی یک فضا همانطور که این مراحل تعریفشده بر طرز برخورد افراد تأثیر میگذارد. |
1956 |
2 |
Locasso |
تفاوت معناداری بین افراد در اتاقهای مطلوب و نامطلوب وجود ندارد. |
1976 |
3 |
Wohlwill |
دیدهای مختلف به محیط طبیعی حس زیباییشناسانه و حال خوب بیشتری را به وجود میآورد. |
1976 |
4 |
Brown |
بررسی تأثیرات یک عنصر مشخص (گیاهان) بر ادراک فردی در محیط تأثیرگذار است. |
1988 |
5 |
Kaplan & Kaplan |
در معرض طبیعت قرار گرفتن میتواند مزایای مثبت روانشناسانه داشته باشد. کسب این تجربهها در محیط طبیعی میتواند ترمیمکننده باشد. |
1989 |
6 |
Wilmot |
تفاوت معنیداری در جهتگیریهای مختلف فضاهای مورد آزمایش نسبت به یافتههای مازلو و مینتز نشان داد. |
1990 |
7 |
Riley |
طبیعت همچنین در تشویق احساسات دلبستگی به مکانهایی بهخصوص و یا انواع محیط، اهمیت دارد. |
1992 |
روش تحقیق
این پژوهش در طول یک سال تحصیلی، در یک بازه زمانی حدوداً نه ماه انجام شد و اطلاعات پژوهش (ابتدا با همکاری دانشجویان کارشناسی و سپس توسط خود نگارندگان) گردآوری و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. بر اساس هدف پژوهش میزان تأثیرگذاری گیاهان بر عملکرد دانشآموزان در سه فضای کلاس درس، لابی و حیاط مدرسه موردمطالعه قرار گرفت. در مراحل بعدی پژوهش این آزمایش در زمانهای مختلف ساعت تحصیلی همچنین در ساعت درسهای مختلف، دوباره موردبررسی قرار گرفت بدین ترتیب، کاستیهای اطلاعات جمعآوریشده اولیه در مراحل بعدی پژوهش اصلاح گردید و احتمال درستی مشاهدات و اطلاعات اولیه پژوهشی افزایش یافت. با توجه به آنچه گفته شد، در طول پژوهش سه بسته اطلاعاتی که شامل مشاهدات حضوری نگارندگان، پاسخ به سؤالات پرسشنامهها و مصاحبات، مستندات و ملاقاتی که با دانشآموزان اتفاق افتاد دستهبندی شدند. اصلیترین بخش اطلاعات گردآوریشده مشاهدات حضوری بود و دو بسته اطلاعات دیگر صرفاً جهت اعتبار بخشیدن به دادههای اصلی پژوهش جمعآوری شدند. پس از گردآوری اطلاعات و دستهبندی آنها به دو قسمت محیطهای آموزشی سبز و محیطهای آموزشی بدون گیاهان، رفتارها، فعالیتها و نگرشهای کاربران فضا مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.
قرارگاههای رفتاری: این پژوهش در مدرسه ابتدایی پسرانه شاهد شهر سنندج انجام شد. همانطور که در بالا ذکر گردید، ابتدا سه مکان بهعنوان قرارگاه رفتاری انتخاب شدند. کلاس درس انتخابشده دارای مساحتی حدود 35 مترمربع و حجمی معادل 105 مترمکعب بود که دارای 28 عدد صندلی برای دانشآموزان، یک عدد کمد وسایل آموزشی، یکتخته کمکآموزشی و میز و صندلی معلم بود. این کلاس رو به جنوب بود و طاقچههایی با عمق مناسب جلوی پنجرههایش وجود داشت. مبلمان کلاس چیزی حدود 24 درصد فضای کلاس را اشغال کرده بود. پژوهشگران این کلاس را به دوربینهایی مجهز کردند تا کار آموزش طبق روال خود و بدون حضور فردی غریبه صورت گیرد. گیاهان در سرتاسر فضای کلاس حضور پیدا کردند. پژوهشگران این آزمایش را در دو شرایط آموزش بدون حضور گیاهان و آموزش با حضور گیاهان برای تمام مقاطع تحصیلی پیشبینی کردند. در بقیه فضاهای آموزشی نیز چنین شرایطی را برای دانشآموزان فراهم شد، زیرا محققان بر این باورند که آموزش تنها در فضای کلاس صورت نمیگیرد، بلکه تمامی فضاهای مدرسه این قابلیت رادارند که در آنها آموزش صورت گیرد. فضای لابی نیز فضایی بسیار معمولی مدرن که فاقد مبلمان بود و بچهها زیاد از آن استفاده نمیکردند. حیاط مدرسه هم حیاط بزرگی بود که به محلی برای پارک اتومبیلهای معلمان تبدیلشده بود. متغیر مستقل: در این پژوهش پژوهشگران در سه قرارگاه رفتاری را انتخاب کردند که گیاهان در محیط آموزشی متغیرهای مستقل در این آزمایش هستند. در این پژوهش تکتک قرارگاههای رفتاری با وضعیتهای گیاهی مختلف مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج آنها بهصورت جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه، فضاهای آزمایشگاهی با مقدار مناسبی از گیاهان که نتیجه مثبت میدهد تزیین شد. در کلاسهای درس 10 گیاه، در لابی مدرسه 22 گیاه و در حیاط نیز 50 گیاه را در فضا قراردادهشد و به مدت 14 روز تمام فعالیتهای بچهها را موردبررسی قرار گرفت و رفتارهای دانشآموزان در وضعیتهای مختلف گیاهی موردبررسی قرار گرفت. متغیرهای وابسته: اگرچه با تغییر یک متغیر در فضا، متغیرهای بسیاری تغییر میکنند ولی هدف پژوهشگران متغیرهایی است که به انسانیتر شدن فضا کمک میکنند. با توجه به پژوهشهای (Robinson & Aronica ,2015)و (Larsen, Adams, Deal, Kweon & Tyler, 1998) متغیرهای زیر بهعنوان متغیرهای وابسته در پژوهش حاضر موردبررسی قرار گرفتند:راحتی 2- زیبایی 3- پاکیزگی 4- منظمی 5- روشنایی مناسب 6- امکان انجام فعالیتهای مختلف 7- جزئیات انسانی 8- عدم کنترل مستقیم دانشآموزان 9- داشتن حال خوب 10- احساس آرامش 11- سرزندگی فضاهای آموزشی 12- صمیمیت و دلگرمی شرکتکنندگان: با توجه به نسبت گروههای مختلف سنی دانشآموزان مدرسه ابتدایی، شرکتکنندگان متناسب با این نسبت در نظر گرفته و انتخاب شدند که نتایج در جدول شماره 2-1آورده شده است. جداول فراوانی نشان میدهند که گروههای سنی مختلف که شامل دانشآموزان 7 الی 13 ساله میباشند با نسبت مساوی انتخابشدهاند بهطوریکه اطلاعات گردآوریشده بهصورت مساوی در تمام پایههای تحصیلی تقسیمشدهاند.
جدول2: جدول فراوانی دادههای آماری،
گروه سنی |
فراوانی |
درصد |
پایه اول |
17 |
16.8 |
پایه دوم |
15 |
14.8 |
پایه سوم |
17 |
16.8 |
پایه چهارم |
16 |
15.8 |
پایه پنجم |
19 |
18.8 |
پایه ششم |
17 |
16.8 |
مجموع |
101 |
100 |
همانطور که جدول 3-1نشان میدهد، به روش انتخاب حجم متناسب از هر سایت تعداد 101 نفربر اساس نسبت سنی و متناسب با نمونه مقتضی انتخاب و موردمطالعه قرار گرفتند.
جدول3: جدول فراوانی دادههای آماری،
قرارگاه رفتاری |
فراوانی |
درصد |
کلاس درس |
33 |
32.8 |
لابی مدرسه |
34 |
33.6 |
حیاط مدرسه |
34 |
33.6 |
مجموع |
101 |
100 |
پس از انجام مشاهدات و گرداوری اطلاعات بسته شماره یک، شرکتکنندگان با پاسخ دادن به پرسشنامه بهطور غیرمستقیم مورد ارزیابی قرار گرفتند بهطوریکه میزان بهرهوری آنها در دو فضای مختلف موردسنجش قرار گرفت و در مرحله بعد به بحث و مصاحبه با شرکتکنندگان پرداخته شد و آنها نظرات و نگرشهای خود را نسبت به فضای جدید و میزان رضایتمندی آنها از فضای سبز بیان کردند. تحلیل اطلاعات بهدستآمده بهوسیله استخراج گزارههای کلیدی از دو شرایط مورد آزمایش و مطابقت دادن با شرایط وضع موجود و معیارهای از پیش تعیینشده صورت پذیرفت. در این روش ابتدا برای معیارهای انسانی در فضا جداولی تدوین گردید و با استفاده از اطلاعات گردآوریشده این معیارها بهصورت بیطرفانه برای دو شرایط وضعیت گیاهی امتیازبندی شدند که درنهایت نتایج بسیار جالبی از این جدول استخراج شد.
مدارس انسانی: مدارس انسانی مدارسی هستند که صرفاً برای آموزش بچهها ساختهشدهاند، این آموزش به صورتی است که هر فرد با توجه به علایقی که دارد آموزش متفاوتی میبیند. در این مدارس دانشآموزان آموزش یکسانی نمیبینند و بهزور آموزشهای خاصی به آنها تحمیل نمیشود. فضاهای آموزشی این مدارس بهگونهای طراحیشدهاند که خود دانشآموزان جهت درک پدیدهها، بهصورت گروهی و انفرادی تحت نظر معلم باهم بحث میکنند و یافتههایشان را خود از طریق تجربه و آزمایش به دست میآورند. این مدارس برخلاف مدارس مدرن فضاهای متنوعی دارند که امکان انجام فعالیتهای متفاوت را برای دانشآموزان فراهم میکند. این فضاها در جهت کشف و پرورش استعدادهای متفاوت دانشآموزان طراحیشدهاند. خروجی این مدارس آدمهای متنوعی است که استعدادهای موردعلاقهشان شکوفا شده است. انعطافپذیری فضاها در این مدارس، سبب بروز فعالیتهای مختلفی میشود که هر فرد بر اساس علاقهای که دارد، به انجام فعالیت موردنظر خود میپردازد (Mitra, 2012).
یافتهها
پژوهشگرانی که این آزمایش را انجام دادند بهصورت تماموقت تمام مراحل آزمایش را قبل از آنکه دانشآموزان تجربه کنند، آزمایش کردند. هر سری در هر محیط آموزشی، دانشآموزان مقاطع مختلف تحصیلی مورد آزمایش قرار گرفتند. تمامی شرکتکنندگان از دانشآموزان همان مدرسه انتخاب شدند. تمام سؤالات پرسشنامه و مصاحبات حضوری بهگونهای طراحیشده بودند که میزان تأثیرگذاری گیاهان در فضاهای آموزشی بهصورت کیفی استخراج میشدند و ارزیابی نهایی بهصورت کمی توسط پژوهشگران در جداولی گردآوری شدند. این آزمایش در یک بازه زمانی 14 روزه صورت گرفت، تا شرکتکنندگان مدت بیشتری در معرض گیاهان قرار بگیرند و بیشتر با طبیعت خو بگیرند. همچنین این دوره زمانی فرصتی برای پژوهشگران بود تا تأثیر گیاهان بر کاربران را با دقت بیشتری موردبررسی قرار دهند. دانشآموزان طی این دوره 14 روزه در تمام ساعات آموزشی توسط پژوهشگران مورد آزمایش قرار گرفتند و آنها با سه روش زیر اطلاعات اولیه پژوهش را گردآوری کردند.
1- مشاهده رفتار دانشآموزان و ارزیابی رفتار آنها توسط پژوهشگران. این بسته اطلاعاتی یکی از اصلی دادههای گرداوری شده است. ابزار گردآوری این دادهها، تصاویر و فیلمهای فضاهای مختلف آموزشی در وضعیتهای مختلف گیاهی است. شاخصهای ارزیابی این دادهها تعداد کاربران فضا، میزان سروصدای محیط، میزان نور ورودی به کلاسها، میزان حرکتهای ثبتشده در تصاویر و میزان تراکم دانش آموزان در وضعیتهای مختلف گیاهی بررسیشده است.
2- پژوهشگران بهوسیله پرسشنامه به شیوهای کاملاً نامحسوس میزان بهرهوری دانشآموزان را در وضعیتهای مختلف گیاهی ارزیابی کردند. سؤالات پرسشنامه شامل آزمودنهای هوشی است که میزان عملکرد ذهنی دانشآموزان را در وضعیتهای مختلف گیاهی ارزیابی میکند و نتایج بهصورت کمی در اختیار پژوهش گران قرار گرفت این دادهها به کمک مشاور مدرسه گردآوری و متغیرهایی نظیر داشتن حال خوب که خود شامل میزان بهرهوری و عملکرد ذهنی دانشآموزان است موردبررسی قرار گرفت.
3- این بسته اطلاعاتی شامل مصاحبه با دانشآموزان در وضعیتهای مختلف گیاهی است. در این مصاحبهها نظر دانشآموزان در مورد تمامی متغیرهای وابسته ضبط و نظرات مثبت و منفی آنها در مورد متغیرهای وابسته توسط پژوهش گران مورد ارزیابی قرار گرفت.
در مرحله ارزیابی، نقش گیاهان را در انسانگرا کردن مدارس مدرن موردبررسی قرار گرفت. این مرحله بهگونهای طراحیشده است که با توجه به دادههای کیفی جمعآوریشده معیارهای فضاهای انسانی از قبل تعیینشده، در دو وضعیت گیاهی بهصورت کمی استخراج شدند. پس از اتمام مرحله گردآوری اطلاعات، پژوهشگران میزان تأثیرگذاری گیاهان بر دانشآموزان را بهصورت کمی مورد ارزیابی قراردادند. نتایج پژوهش با فرایض اولیه محققان رابطه نزدیکی داشت. محققان همانطور که پیشبینی کرده بودند، گیاهان نقش مهمی در انسانگرا کردن مدارس مدرن دارند و مدارس مدرن بیروح امروزی کشورهای درحالتوسعه را میتوان با گیاهان انسانیتر نمود و از برخورد ماشینی با دانشآموزان اجتناب نمود. یکی از یافتههای باارزش پژوهش این است که گیاهان اثرات مثبتی بر دانشآموزان دارند و بدون آنکه بر میزان بهرهوری آنها در فضای آموزشی تأثیر منفی بگذارد، فضای آموزشی را انسانیتر و قابلتحملتر مینماید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که گیاهان نهتنها موجب انسانی شدن فضا میشوند، بلکه تأثیر مستقیمی بر روی بهرهوری و خلاقیت دانشآموزان دارند. معلمان در طی این دوره آموزشی اعتراف کردند که دانشآموزان در وضعیت فضای آموزشی سبز خلاقیت بیشتری دارند و بحثهای جالبی در این مدت در کلاسها مطرح شد. البته تأثیر گیاهان در کلاسهای درس مختلف نیز متغیر است، بهطوریکه گیاهان در کلاسهایی که به خلاقیت و بحثهای آزاد نیاز دارند، نسبت به کلاسهایی که دانشآموزان به تمرکز بیشتری نیاز دارند، بسیار بیشتر است. همچنین یافتههای پژوهش نشانیدهی که دانشآموزانی که کم سن و سالتر هستند، از محیطهای آموزشی سبز استقبال بیشتری میکنند و کلاسها حال و هوای بهتری دارد. در این پژوهش یافتههای بسیار زیادی از ارزیابی اطلاعات گردآوریشده به دست آمد که در بخش نتیجهگیری بیشتر به آنها پرداختهشده است.
جدول 4: جدول مقایسه متغیرهای وابسته در شرایط سبز و بدون گل و گیاه،
متغیر وابسته |
ابزار |
شاخص ارزیابی |
امتیاز متغیرهای وابسته در شرایط مختلف گیاهی بر مبنای 100 درصد. |
|||||
کلاس درس |
لابی مدرسه |
حیاط مدرسه |
||||||
سبز |
بدون گیاهان |
سبز |
بدون گیاهان |
سبز |
بدون گیاهان |
|||
راحتی |
بسته اطلاعاتی 1 و 2 |
مدتزمان حضور افراد در فضا. میزان حرکت افراد در مدتزمان مشخص. تست مرتب کردن حروف در زمان مشخص. |
87 |
32 |
75 |
25 |
80 |
27 |
زیبایی |
بسته اطلاعاتی 3 |
نظرات مثبت و منفی کاربران در مورد فضا. |
80 |
20 |
80 |
20 |
93 |
24 |
پاکیزگی |
بسته اطلاعاتی 3 |
نظرات مثبت و منفی کاربران در مورد فضا. |
60 |
55 |
50 |
50 |
65 |
29 |
منظمی |
بسته اطلاعاتی 1و 3 |
مقایسه تصاویر ثبت شده با منظمترین حالت فضا. نظرات مثبت و منفی کاربران در مورد فضا. |
50 |
60 |
45 |
60 |
65 |
42 |
روشنایی مطلوب |
بسته اطلاعاتی 1 |
بررسی میزان نور تصاویر ثبتشده و تحلیل آن با نرمافزار |
70 |
80 |
70 |
80 |
0 |
0 |
امکان انجام انواع فعالیتها |
بسته اطلاعاتی 1 و 3 |
دستهبندی و شمارش فعالیتهای دانشآموزان در فضاهای مختلف. نظرات مثبت و منفی کاربران در مورد فضا. |
92 |
40 |
90 |
10 |
92 |
25 |
جزئیات انسانی |
بسته اطلاعاتی 3 |
نظرات مثبت و منفی کاربران در مورد فضا. |
82 |
5 |
85 |
10 |
76 |
8 |
عدم کنترل مستقیم دانشآموزان |
بسته اطلاعاتی 3 |
نظرات مثبت و منفی کاربران در مورد فضا. |
50 |
30 |
75 |
20 |
78 |
10 |
داشتن حال خوب |
بسته اطلاعاتی 2 و 3 |
تستهای تمرکز ذهن. نظرات مثبت و منفی کاربران در مورد فضا. |
88 |
20 |
90 |
20 |
67 |
20 |
احساس آرامش |
بسته اطلاعاتی 2 و 3 |
تستهای تمرکز ذهن. نظرات مثبت و منفی کاربران در مورد فضا. |
78 |
30 |
72 |
25 |
94 |
25 |
سرزندگی فضا |
بسته اطلاعاتی 1 |
شمارش کاربران فضا در ساعتهای مختلف. |
72 |
50 |
92 |
45 |
80 |
43 |
صمیمیت و دلگرمی |
بسته اطلاعاتی 3 |
نظرات مثبت و منفی کاربران در مورد فضا. |
90 |
60 |
80 |
20 |
95 |
55 |
بحث و نتیجهگیری
تمام این شرایط بر روی مدرسه ابتدایی پسرانه شاهد سنندج صورت گرفت. نتایج این پژوهش قابلتعمیم برای تمام مدارس مدرن مشابه است. تمام مراحل این پژوهش بهگونهای انجام شد که شرکتکنندگان بهصورت بیطرفانه میزان تأثیرگذاری گیاهان را بر فضاهای آموزشی بهصورت صادقانه بیان کردند. پژوهشگران از قبل برای این آزمایش آموزشدیده بودند و مراحل پژوهش با دقت بسیار و با حضور و یا عدم حضور آنها صورت پذیرفت. نتیجه اصلی این پژوهش این است که گیاهان نقش مهمی در انسانگرا کردن مدارس مدرن امروزی کشورهای درحالتوسعه دارند. نتایج بهدستآمده در راستای فرضیات اولیه پژوهشگران بود و به اعتبار این باور که گیاهان میتوانند مدارس مدرن را انسانیتر سازند، افزود. در مطالعه حاضر، همانطور که در نمودارهای صفحات بعد مشاهده میکنید، با تغییر متغیر مستقل (گیاهان در فضای آموزشی)، تغییر متغیرهای وابسته موردنظر ثبت و در نمودار موردنظر مورد ارزیابی قرار گرفت. این ارزیابیها نشان میدهند که گیاهان نقش مهمی در افزایش شاخصههای معماری انسانی در فضاهای آموزشی دارند و این پتانسیل رادارند که فضاهای خشک و بیروح مدارس مدرن را قابلتحملتر کنند. در یک بررسی کلی از موضوع میتوان به این نکته دستیافت که هفتادوهشت درصد شرکتکنندگان در فضاهای آموزشی با وضعیت گیاهی، فضا را انسانیتر میپنداشتند. تحلیل اولیه اطلاعات جمعآوریشده توسط پژوهشگران نشان داد که گیاهان عموماً در این فضاها کارآمد هستند ولی برای دانشآموزانی که سن و سال بالاتری دارند این تأثیر کمتر است. همچنین این پژوهش نشان داد که دانشآموزان در فضاهایی که به تمرکز و فکر کردن بیشتری نیاز دارند، گیاهان تأثیر منفی دارند و نباید در این فضاها، مانند کتابخانه از گیاهان استفاده نمود.مهمترین نتیجه از این پژوهش که از ارزیابی و تحلیل دادههای گردآوریشده، بهدستآمده این است که گیاهان نقش بسیار مهمی در انسانی کردن مدارس مدرن دارند و حضور گیاهان در مدارس امروزی موجب ارتقاء کیفیت آموزشی فضاهای مدارس مدرن میشود. تحلیل دادههای گردآوریشده به اعتبار این باور که ما در اول فرض کردیم، گیاهان میتوانند اثرات مثبتی بر دانشآموزان مدارس مدرن داشته باشند، میافزاید و فرضیه ما را تأیید میکند که گیاهان موجب انسانیتر شدن فضاهای مدارس مدرن میشوند.
امتیازات کاربران به معیارهای انسانی که بهصورت کیفی جمعآوری شد، با تجزیهوتحلیل پژوهشگران در نمودارهایی بهصورت کمی درج شدند بهطوریکه امکان مقایسه حالتهای مختلف وضعیتهای گیاهی امکانپذیر شد. همانطور که در نمودار بالا مشاهده میکنید معیارهای انسانی که از پژوهشهای قبلی استخراجشده بود، در وضعیتهای مختلف گیاهی در فضاهای انتخابشده مورد ارزیابی قرار گرفتند و برای سه قرارگاه رفتاری سه نمودار به دست آمد که بهوضوح میتوان یافت که حضور گیاهان در فضای آموزشی اثرات مثبتی بر دانشآموزان میگذارد. ولی در مواردی خاص گیاهان اثرات منفی بر دانشآموزان میگذارند. بهعنوانمثال گیاهان در مکانهایی که دانشآموزان به تمرکز و فکر کردن نیاز دارند، اثرات منفی میگذارند. راهحل این است که در فضاهایی مانند سالن مطالعه از گیاهان استفاده نشود. پس از تحلیل اطلاعات بهدستآمده، نتایج جالبی به دست آمد، یکی از آنها این است که کودکان باسنوسال کمتر، حضور گیاهان را در فضای آموزشی مثبتتر میپنداشتند. باور معلمان قبل از آزمایش این بود که حضور گیاهان تأثیر منفی بر بهرهوری دانشآموزان دارد ولی پس از آزمایش خود معلمان پذیرفتند که دانشآموزان در وضعیت گیاهی بهرهوری بهتری نسبت به وضعیت بدون گیاه داشتند. ارزیابی نمودارها نشان میدهد که گیاهان در فضای آموزشی راحتی، زیبایی، پاکیزگی، انعطافپذیری، جزییات انسانی، حال خوب، احساس آرامش، سرزندگی، صمیمیت و دلگرمی را در فضای آموزشی افزایش میدهند و حس کنترل شدن و دیدمستقیم به دانشآموزان را کاهش میدهند. این خاصیت گیاهان موجب میشود که دانشآموزان مستقلتر عمل کنند و خود بهدوراز معلم واقعیتها را تجربه کند.
در پژوهش حاضر نقش گیاهان در انسانی کردن مدارس مدرن بهطور مفصل موردبررسی قرار گرفت. این پژوهش با سختیها و محدودیتهایی همراه بود که با توجه به کمبود مطالعات مشابه موضوع این پژوهش در کشور، حتماً باید توسط پژوهشگرانی که قصد انجام چنین پژوهشهایی رادارند موردتوجه قرار گیرد. از تحلیل اطلاعات بهدستآمده در طول پژوهش پرسشهای دیگری نظیر اینکه چه نوع گیاهانی بازدهی بیشتری در فضای مدارس دارند و یا با چه عناصر دیگری میتوان مدارس مدرن را انسانی نمود، به ذهن خطور کرد. در پایان پژوهش دانشآموزان فهرستی از کیفیتهایی که احساس کردند گیاهان آنها را با خود به داخل فضا میآورند، به ما دادند که این کیفیتها شامل احساس رهایی، احساس آرامش، فراهم آوردن حس طبیعت، افزایش ارتباطات شخصی، احساس بزرگ و دلباز بودن، تأمین اکسیژن، زیبا شدن فضا و افزایش حس صمیمیت در فضا بود.