رابطۀ یادگیری مادام العمر با اثربخشی مدرسه در بین معلمان مدارس هوشمند شهر تهران

نوع مقاله: علمی-پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مدیر گروه و عضو هیات علمی گروه نوآوری‌های آموزشی و درسی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت و رابطه یادگیری مادام العمر با اثربخشی مدرسه است. جامعه پژوهش کلیه معلمان مدارس هوشمند منطقه 5 شهر تهران که شامل1109 نفر هستند، از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ای به حجم 240 نفر انتخاب گردید. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی- همبستگی است. ابزار پژوهش پرسشنامه است . جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 21 سوالی یادگیری مادام العمر بر مبنای مدل گای و همکارانش (2014) و از پرسشنامه محقق ساخته 18 سوالی اثربخشی مدرسه بر مبنای مدل چن و لین (2011) استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار از تکنیک های آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزاربود. جهت تحلیل داده ها از تکنیک های توصیفی( شاخص های مرکز و پراکندگی) و استنباطی( آزمون های تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره خطی) با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج بیانگر آن است که : وضعیت یادگیری مادام العمر و اثربخشی مدرسه در معلمان مدارس هوشمند منطقه 5شهر تهران دارای تفاوت معنادار با وضعیت مطلوب در سطح آلفای 05/0 و بیانگر وضعیت نامطلوب است ؛ همچنین یادگیری مادام العمر و ابعاد آن دارای رابطه و اثر مثبت، مستقیم و معنادار با / بر اثربخشی مدرسه در معلمان مدارس هوشمند منطقه 5 شهر تهران در سطح آلفای 05/0 هستند .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The study of the relationship between lifelong learning and school effectiveness in the teachers of smart schools In the district 5 of Tehran

نویسندگان [English]

  • Seyyedeh Maryam Hosseini Largani 1
  • Morteza Amani 2
1 Studies in Educational Innovations and Training
2 Kharazmi University
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the status and relationship of lifelong learning with the effectiveness of the school. The research population was all the teachers of smart schools in the district 5 of Tehran. A sample of 240 individuals was selected through simple random sampling from this society. The research method was quantitative, descriptive and from the type of survey-correlation study. The research tool was a questionnaire. A researcher-made questionnaire of 21 lifelong learning questions based on Guy and et al.'s model (2014) and a researcher-made questionnaire of 18 school effectiveness questions based on the Chen and Lane’s model (2011) was used to collect data. Cronbach's alpha and confirmatory-operational analysis techniques were used to determine the reliability and validity of the tool. Results indicated the desirable reliability and validity of the tool. Descriptive (center and dispersion indicators) and inferential (single sample T tests, Pearson correlation coefficient and linear multivariate regression) techniques were used for data analysis, by SPSS software. The results indicate that The status of lifelong learning and school effectiveness in Teachers of Intelligent Schools in District 5 of Tehran has a significant difference with a favorable situation in the alpha level of 0.05 and indicates a poor condition; also, life-long learning and its dimensions have a positive, direct and significant positive effect on / On the effectiveness of school in Teachers of Intelligent Schools in District 5 of Tehran in the alpha level of 0.05.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lifelong learning
  • School Effectiveness
  • teachers
  • smart schools

Ali Nejad, M., Sarmadi, M. R., Zandi, B., & Shabiri, S. M. (2011). Information Literacy Level and Its Role In E-Learning Process of Students. Journal of Information Research and Public Libraries. 17 (2): 371-337. (Persian)

Bakalevu, S., & Narayan, N. (2010). Why Blended Learning?

Botha, R. J., & Makoelle, T. M. (2012). Exploring practices determining school effectiveness: A case study in selected South African secondary schools. International Journal of Educational Sciences4(2), 79-90.

ChanLin, L. J. (2013). Reading strategy and the need of e-book features. The Electronic Library31(3), 329-344.

Chen, K. N., & Lin, P. C. (2011, July). Information literacy in university library user education. In Aslib proceedings (Vol. 63, No. 4, pp. 399-418). Emerald Group Publishing Limited.

Feast, V. (2003). Integration of information literacy skills into business courses. Reference services review31(1), 81-95.

Guay, F., Morin, A. J., Litalien, D., Valois, P., & Vallerand, R. J. (2014). Application of exploratory structural equation modeling to evaluate the academic motivation scale. The Journal of Experimental Education83(1), 51-82.

Kurtuluş, A., & Ersoy, M. (2011). Prospective secondary mathematics teachers’ opinions about electronic geometry textbook: e-geo and its usage. Procedia-Social and Behavioral Sciences15, 33-36.

Lee, T., Cai, L., & MacCallum, R. C. (2011). Power analysis for tests of structural equation models.

Lokar, M., Horvat, B., Lukšič, P., & Omerza, D. (2011). Baselines for the preparation of electronic textbooks. Organizacija44(3), 76-84.

Murphy, L. M., Shelley, M. A., White, C. J., & Baumann, U. (2011). Tutor and student perceptions of what makes an effective distance language teacher. Distance Education32(3), 397-419.

Owusu-Ansah, E. K. (2004). Information literacy and higher education: Placing the academic library in the center of a comprehensive solution. The Journal of academic librarianship30(1), 3-16.

Pentecost, T. C., Langdon, L. S., Asirvatham, M., Robus, H., & Parson, R. (2012). Graduate teaching assistant training that fosters student-centered instruction and professional development. Journal of College Science Teaching41(6), 68.

Pérez, J., & Murray, M. C. (2010). Generativity: The new frontier for information and communication technology literacy.

Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations. Teaching and teacher education26(4), 1059-1069.

Wu, W., & Hwang, L. Y. (2010). The effectiveness of e-learning for blended courses in colleges: a multi-level empirical study. International Journal of Electronic Business Management8(4).

Zahedi Noughabi, M. (2013). 21st Century Student: Lifelong Learning and the Role of Information Literacy. Research Analytics Quarterely of Mehr Book. 8 (1): 165-138. (Persian)