School principals' perception of professional ethics and the extent of its observance in high schools in Birjand

Document Type : Mixed Method Research Paper

Authors

1 Department of Educational Administration and Human Resources Development, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Department of Educational Administration and Human Resources Management, Ferdowsi University of mashhad. mashhad. Iran

Abstract

این پژوهش با روش آمیخته اکتشافی با هدف شناسایی ادراک و میزان رعایت اخلاق حرفه ای مدیران مدارس انجام شده است. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه ساختاریافته جمع آوری شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه شهر بیرجند بود. در مرحله کمی، 75 نفر به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. 375 نفر برای بررسی میزان اخلاق حرفه ای مدیران خود انتخاب شدند. سپس بر اساس تحلیل و تحلیل یافته های مرحله کمی پژوهش، شرکت کنندگان در مرحله کیفی پژوهش (16 نفر) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل و تحلیل داده های کمی از شاخص های آماری توصیفی و استنباطی و برای تحلیل داده های کیفی از تحلیل تفسیری استفاده شد. نتایج نشان می دهد که از دیدگاه معلمان، اخلاق حرفه ای مدیر در سطح مطلوبی قرار دارد.تغییرات جنسیت و سطوح تحصیلات تفاوت معناداری در میزان رعایت اخلاق حرفه ای مدیران ایجاد نکردند. نتایج مرحله کیفی پژوهش نیز بیانگر ادراک مدیران مدارس از اخلاق حرفه‌ای در پنج بعد اصلی شامل اخلاق منفعت‌محور، اخلاق شخص‌محور، اخلاق وظیفه‌محور، اخلاق اخلاق‌محور و اخلاق اخلاق‌محور بود. که هر کدام شامل دسته بود. همچنین، نتایج به‌دست‌آمده از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که مدیران مدارس بهتر از وظایف اخلاقی نسبت به سایر اخلاق حرفه‌ای و اخلاقی منفعت‌محور از نظر انطباق نسبت به سایر سطوح در بالاترین سطح قرار دارند. اما بعد از اخلاق عدالت هم از نظر برداشت و هم از لحاظ رعایت نسبت به بقیه بود.

Keywords


Volume 9, Issue 3
September 2021
Pages 57-31
  • Receive Date: 30 December 2020
  • Revise Date: 09 May 2021
  • Accept Date: 01 July 2021
  • First Publish Date: 01 August 2021