School Principals' Perception of Professional Ethics and the Extent of Its Observance in High Schools

Document Type : Mixed Method Research Paper

Authors

1 Department of Educational Administration and Human Resources Development, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Department of Educational Administration and Human Resources Management, Ferdowsi University of mashhad. mashhad. Iran

Abstract

This research has been done with a mixed exploratory method with the aim of identifying the perception and the degree of observance of professional ethics of school principals. The required data were collected using a questionnaire and a semi-structured interview. The statistical population of the study included all secondary school principals in Birjand. In quantitative phase of the study, 75 people were selected as a sample by relative random sampling. 375 people were selected to be surveyed about the level of professional ethics of their managers. Then, based on the analysis of the findings of the quantitative stage of the research, the participants in the qualitative stage of the research (16 people) were selected by purposive sampling. Descriptive and inferential statistical indicators were used to analyze quantitative data and interpretive analysis was used to analyze qualitative data. The results show that from the perspective of teachers, the professional ethics of principal is at a desirable level. The results of the qualitative part of the research also represented school principals' perceptions of professional ethics in five main dimensions, including profitability ethics, deontological ethics, justice-oriented ethics, individualistic ethics, and personal liberality ethics. each of which included several categories. Also, the results obtained from data analysis showed that school principals have a better understanding of task-oriented ethics than other dimensions of professional ethics and benefit-oriented ethics is at a higher level in terms of compliance than other dimensions.

Keywords


Article Title [فارسی]

School principals' perception of professional ethics and the extent of its observance in high schools

Authors [فارسی]

  • Davood Ghorooneh 1
  • Hakimeh Khosravi 1
  • Mohammadreza Ahanchian 2
1 گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Abstract [فارسی]

این پژوهش با روش آمیخته اکتشافی و با هدف شناسایی ادراک و میزان رعایت اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس انجام شده است. داده‌های مورد نیاز با استفاده از پرسش‌نامه و مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه شهر بیرجند بود، که در بخش کمی 75 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی نسبتی انتخاب شدند و سپس از هر مدرسه 5 معلم زیر مجموعه این مدیران، جمعاً به تعداد 375 نفر انتخاب شدند تا در مورد میزان رعایت اخلاق حرفه‌ای مدیران خود مورد نظرسنجی قرار گیرند. آنگاه بر اساس تحلیل یافته‌های حاصل از مرحله کمی پژوهش، به انتخاب مشارکت‌کنندگان در مرحله کیفی پژوهش (به تعداد 16 نفر) به شیوه نمونه‌گیری هدفمند پرداخته شد. جهت تحلیل دادهای کمی از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی و به منظور تحلیل داده‌های کیفی از روش تحلیل تفسیری بهره گرفته شد. نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که از دیدگاه معلمان، وضعیت اخلاق حرفه‌ای مدیران در سطح مطلوبی قرار دارد. نتایج حاصل از بخش کیفی پژوهش نیز ادراک مدیران مدارس از اخلاق حرفه‌ای را در پنج بعد اصلی شامل اخلاق وظیفه‌محور، اخلاق‌ فرد‌محور، اخلاق فایده‌محور، اخلاق عدالت‌محور و اخلاق حقوق-محور بازنمایی کرد که هر بعد نیز دربرگیرنده چندین مقوله بود. همچنین نتایج بدست آمده نشان داد که مدیران مدارس اخلاق وظیفه‌محور را نسبت به دیگر ابعاد اخلاق حرفه‌ای به صورت بهتری درک کرده و اخلاق فایده‌محور نیز از نظر رعایت در سطح بالاتری نسبت به دیگر ابعاد قرار دارد.

Keywords [فارسی]

  • Professional Ethics
  • Educational Administration
  • School Principals
  • Birjand Schools
Volume 9, Issue 3
Summer 2021
Pages 41-60
  • Receive Date: 29 January 2021
  • Revise Date: 09 May 2021
  • Accept Date: 01 August 2021