The Relationship between Learning climate and Organizational Agility of schools' Superintendents

Document Type : Quantitative Research Paper

Authors

1 MEd in Shahid Beheshti University

2 Associate Professor Faculty of Education and Psychology Shahid Beheshti University Tehran IRAN

3 Associate Professor Faculty of Education Psychology Shahid Beheshti University Tehran IRAN

Abstract

The main purpose of the present study was to investigate the relationship between learning environment and organizational agility among superintendents of Marivan Education Department. Regarding the classification of the research based on the method, this study was a descriptive correlational research. The population consisted of all managers (150 people) of Marivan Education Department in 2019-2020. The members of the statistical sample were 106 people. Cochran's formula was used to determine the sample size. This study used a random sampling method. To collect data, Marsick and Watkins's (2003) questionnaire of learning environment quality and Sharifi and Zhang's (2004) organizational agility questionnaire. First, 20 questionnaires with confirmed validity and reliability (Cronbach's alpha coefficient for the learning environment quality questionnaire was 0.73 and for the organizational agility questionnaire 0.86) were distributed, and then 86 questionnaires were distributed and the results were collected. To answer the main hypothesis of the research, the structural equation method and PLS software were used. The results showed that there was a significant and positive relationship between the learning environment and the variables of organizational agility. Also, it was found that the variable of learning environment could predict the changes in the variable of organizational agility and its components. Besides providing the appropriate learning environment for the staff of the organization through education, an increased sense of trust in all organizational levels will increase the organization and staff agility.

Keywords


Article Title [فارسی]

بررسی ارتباط بین جو یادگیری و چابکی سازمانی در بین مدیران آموزش و پرورش

Authors [فارسی]

  • kawan mozaffari 1
  • محمد قهرمانی 2
1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی
2 گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
3 گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
Abstract [فارسی]

هدف اصلی در این تحقیق، بررسی رابطه جو یادگیری و چابکی سازمانی در بین مدیران آموزش و پرورش شهرستان مریوان است. به لحاظ طبقه بندی پژوهش بر مبنای روش، این پژوهش یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران اداره آموزش و پرورش شهرستان مریوان شامل ۱۵۰ نفر در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ است. تعداد اعضای نمونه آماری که با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده، شامل 106نفر بوده است. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده شده است. جهت جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه استاندارد کیفیت جو یادگیری مارسیک و واتکینس (2003) و پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2004) استفاده شده است که در ابتدا 20 پرسشنامه به صورت تصادفی و تایید روایی و پایایی آن‌ها ( ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه کیفیت جو یادگیری 73/0 و پرسشنامه چابکی سازمانی 86/0 ) توزیع شد و سپس 86 پرسشنامه در جامعه آماری توزیع و نتایج حاصله گردآوری شد. برای پاسخ به فرضیه کلی این تحقیق، از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار PLS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین جو یادگیری و مولفه‌های چابکی سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین متغییر جو یادگیری قادر است تغییرات کتغییر چابکی سازمانی و مولفه‌های آن را پیش بینی کند. در کنار فراهم ساختن جو یادگیری مناسب برای کارکنان سازمان، با آموزش و افزایش حس اعتماد در تمام سطوح سازمان، چابکی سازمان و کارکنان افزایش پیدا می‌کند.

Keywords [فارسی]

  • جو یادگیری
  • چابکی سازمانی
  • مدیران آموزش و پرورش