The Relationship between Learning Climate and Organizational Agility in Managers of Education Department

Document Type : Quantitative Research Paper

Authors

1 . Master of Educational Management, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

2 . Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.

Abstract

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جو و چابکی سازمانی مدیران آموزش و پرورش مریوان بود. با توجه به طبقه بندی تحقیق بر اساس روش، این پژوهش یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران (150 نفر) اداره آموزش و پرورش شهرستان مریوان در سال 99-98 می باشد. اعضای نمونه آماری 106 نفر بودند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه کیفیت جوی مارسیک و واتکینز (2003) و پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (204). ابتدای 20 پرسشنامه با روایی و پایایی تایید شده (کرونباخ) ضریب آلفای پرسشنامه کیفیت جو 73/0 و پرسشنامه چابکی سازمانی 86/0) توزیع و سپس 86 پرسشنامه توزیع و نتایج جمع آوری شد.برای پاسخ به فرضیه اصلی تحقیق از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین جو و تغییرات چابکی سازمانی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین مشخص شد که تغییرات جوی می تواند تغییر چابکی سازمانی و مولفه های آن را پیش بینی کند.همچنین مشخص شد که متغیر جو یادگیری می تواند تغییرات متغیر چابکی سازمانی و مولفه های آن را پیش بینی کند. علاوه بر ایجاد فضای مناسب یادگیری برای کارکنان سازمان از طریق آموزش، افزایش حس اعتماد در تمامی سطوح سازمانی باعث افزایش چابکی سازمان و کارکنان خواهد شد. 73 و برای پرسشنامه چابکی سازمانی 86/0) توزیع و سپس 86 پرسشنامه توزیع و نتایج جمع آوری شد. برای پاسخ به فرضیه اصلی تحقیق از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین جو یادگیری و متغیرهای چابکی سازمانی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. علاوه بر ایجاد فضای مناسب یادگیری برای کارکنان سازمان از طریق آموزش، افزایش حس اعتماد در تمامی سطوح سازمانی باعث افزایش چابکی سازمان و کارکنان خواهد شد. 73 و برای پرسشنامه چابکی سازمانی 86/0) توزیع و سپس 86 پرسشنامه توزیع و نتایج جمع آوری شد. برای پاسخ به فرضیه اصلی تحقیق از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین جو یادگیری و متغیرهای چابکی سازمانی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین مشخص شد که متغیر جو یادگیری می تواند تغییرات متغیر چابکی سازمانی و مولفه های آن را پیش بینی کند. علاوه بر ایجاد فضای مناسب یادگیری برای کارکنان سازمان از طریق آموزش، افزایش حس اعتماد در تمامی سطوح سازمانی باعث افزایش چابکی سازمان و کارکنان خواهد شد. و سپس 86 پرسشنامه توزیع و نتایج جمع آوری شد. برای پاسخ به فرضیه اصلی تحقیق از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین جو یادگیری و متغیرهای چابکی سازمانی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین مشخص شد که متغیر جو یادگیری می تواند تغییرات متغیر چابکی سازمانی و مولفه های آن را پیش بینی کند. علاوه بر ایجاد فضای مناسب یادگیری برای کارکنان سازمان از طریق آموزش، افزایش حس اعتماد در تمامی سطوح سازمانی باعث افزایش چابکی سازمان و کارکنان خواهد شد. و سپس 86 پرسشنامه توزیع و نتایج جمع آوری شد. برای پاسخ به فرضیه اصلی تحقیق از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین جو یادگیری و متغیرهای چابکی سازمانی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین مشخص شد که متغیر جو یادگیری می تواند تغییرات متغیر چابکی سازمانی و مولفه های آن را پیش بینی کند. علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای سازمان از طریق آموزش، افزایش حس اعتماد در تمامی سطوح سازمانی باعث افزایش چابکی سازمان و کارکنان خواهد شد. نتایج نشان داد که بین جو و تغییرات چابکی سازمانی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. نتایج نشان داد که بین جو و تغییرات چابکی سازمانی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین مشخص شد که تغییرات جوی می تواند چابکی سازمانی و مولفه های آن را پیش بینی کند. علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای سازمان از طریق آموزش، افزایش حس اعتماد در تمامی سطوح سازمانی باعث افزایش چابکی سازمان و کارکنان خواهد شد.همچنین مشخص شد که متغیر جو یادگیری می تواند تغییرات متغیر چابکی سازمانی و مولفه های آن را پیش بینی کند. علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای سازمان از طریق آموزش، افزایش حس اعتماد در تمامی سطوح سازمانی باعث افزایش چابکی سازمان و کارکنان خواهد شد.

Keywords


Volume 9, Issue 3
September 2021
Pages 177-164
  • Receive Date: 25 September 2020
  • Revise Date: 25 April 2021
  • Accept Date: 11 June 2021
  • First Publish Date: 14 August 2021