Design and validation of a researcher school model

Document Type : Qualitative Research Paper

Authors

1 Instructor, Department of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University of Tehran

2 Professor, Department of Psychology, Shahid Ashrafi University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

Sustainable development does not work without education and both without the institutionalization of research. The first condition is to pay attention to research in all parts of the school, which is achieved in the form of a researcher school. The present study was conducted with the aim of designing and validating the researcher school model using a combined method of multi-stage exploratory type. In the qualitative part of the study, the phenomenological strategy was performed and the quantitative part of the study was performed through factor analysis. Methods of obtaining data: included semi-structured individual interviews with educational scientists and qualitative analysis of texts. In order to assess the accuracy of the interview questions, the question form was reviewed by 10 experts and professors in the field of educational sciences. The continuity of the interview form has been examined by providing a summary of the identified topics and topics to three experts through qualitative study methods and applying their opinions. 30 professors of Farhangian University and PhD students of educational sciences, experts of relevant departments of the Ministry of Education, successful principals and teachers in the country were selected by purposive sampling method. In this study, the components of values, learning education activities, professional competencies, educational-executive structure, out-of-school interactions and equipment are of equal importance for scientific experts and professors.

Keywords


Article Title [فارسی]

طراحی و اعتباریابی مدل مدرسه پژوهنده

Authors [فارسی]

  • مجید امیری 1
  • ستاره موسوی 2
1 مربی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران
2 استاد مدعو، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران
Abstract [فارسی]

توسعه‌ی پایدار بدون آموزش و هر دو بدون نهادی شدن پژوهش به فعل در نمی‌آید. به نظر می‌رسد اولین شرایط توجه به پژوهش در کل بخشهای مدرسه است که در قالب مدرسه پژوهنده محقق خواهد شد. پژوهش حاضر با هدف طراحی واعتبارسنجی مدل مدرسه پژوهنده، به روش ترکیبی از نوع اکتشافی چند مرحله ای انجام شده است.در بخش کیفی پژوهش راهبرد پدیدارشناسی و در بخش کمّی، نیز از طریق تحلیل عاملی انجام شد پژوهش حاضر با هدف طراحی واعتبارسنجی مدل مدرسه پژوهنده، به روش ترکیبی از نوع اکتشافی چند مرحله ای انجام شده است.در بخش کیفی پژوهش راهبرد پدیدارشناسی و در بخش کمّی، نیز از طریق تحلیل عاملی انجام شد.. فنون گردآوری داده‌ها عبارت از مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی با متخصصان علوم تربیتی و تحلیل کیفی متون بود. پایایی فرم مصاحبه با قرار دادن خلاصة مطالب و مقوله های تعیین شده در اختیار سه نفر آگاه به روش های پژوهش کیفی و اعمال نظرهای آنان بررسی شده است 30 نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانش آموختگان دکتری علوم تربیتی، کارشناسان حوزه‌های ذیربط وزارت آموزش و پرورش، مدیران و معلمان موفق در سطح کشور به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از نظر کارشناسان علمی و اساتید مؤلفه‌های ارزشها، فعالیتهای یاددهی یادگیری، صلاحیتهای حرفه ای، ساختار آموزشی – اجرایی، تعاملات برون مدرسه و تجهیزات اهمیت یکسانی دارند. الگوی طراحی و اعتباریابی شده در پژوهش حاضر مشتمل بر 6 مؤلفه( هنجار، ارزشها، ساختار اجرایی، تجهیزات، صلاحیتهای حرفه‌ای ،بوده از جامعیت و برازش مطلوب برخوردار است.

Keywords [فارسی]

  • School
  • Research
  • researcher school
Volume 9, Issue 3
Summer 2021
Pages 161-180
  • Receive Date: 09 January 2021
  • Revise Date: 11 May 2021
  • Accept Date: 23 August 2021