Comparing The Effectiveness Of Reverse Learning Model And Cooperative Learning On Students’ Belonging To The Secondary School

Document Type : Mixed Method Research Paper

Authors

1 PhD student in Educational Psychology, Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran

3 Assistant Professor, Counseling Department, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran

10.22034/jsa.2024.63086

Abstract

با مجازی سازی آموزش، مدارس دیگر هویت سابق خود را ندارند و حس تعلق به مدرسه در بین دانش آموزان رو به کاهش است، بنابراین باید راهکارهای آموزشی برای ارتقای حس تعلق به مدرسه ارائه شود. مشارکتی بر اساس تعلق به مدرسه دانش آموزان مقطع متوسطه انجام شد. روش تحقیق حاضر از نظر ماهیت کاربردی و از نظر روش مداخله نیمه تجربی بود. جامعه پژوهش 60 دانش آموز مقطع متوسطه دوم شهر سنندج در دو گروه مداخله و یک گروه کنترل بودند. ابزارهای پژوهش شامل بسته معکوس (محمودی و همکاران، 2023)، بسته مشارکتی دستگاه دارو (کاظمی و همکاران، 2022) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه براون و ایوانز (2002) برای تحلیل اثربخشی تحلیلی مورد استفاده قرار گرفت. تست کنید. کوواریانس استفاده شد. بر اساس نتایج مداخله آموزشی، الگوی تفسیر معکوس و مشارکتی بر تعلق دانش‌آموزان به مدرسه تأثیر مثبت و معناداری دارد (05/0<sig). همچنین، یافته‌ها نشان داد که بین آموزش برنامه آموزشی آموزشی معکوس و آموزش بر مبنای مشارکتی از نظر تفسیر مدرسه دانش‌آموزان تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 سیگ<). کتاب معکوس تعلق به مدرسه مدرسه از مشارکتی است. بنابراین، بر اساس نتایج آموزش بر اساس معکوس، با توجه به افزایش دانش‌آموزان در فعالیت‌های کلاسی و تقویت‌کننده‌های دانش‌آموزان، می‌توان در آموزش دانش‌آموزان در کلاس حضور داشت.

Keywords

Main Subjects


Volume 12, Issue 1
April 2024
Pages 93-105
  • Receive Date: 21 November 2023
  • Revise Date: 04 January 2024
  • Accept Date: 09 January 2024