Designing An Evaluation Model For Quality Assurance Of Education In Secondary Schools

Document Type : Qualitative Research Paper

Authors

1 PhD Student of Educational Administration, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran

2 Assistant Professor, Curriculum Studies, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran

3 Associate Professor of Educational Administration, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran

10.22034/jsa.2024.136939.2375

Abstract

این پژوهش با هدف طراحی مدل ارزیابی کیفیت تضمینی برای نمونه ای از مدارس متوسط ​​ایران انجام شد. با توجه به ماهیت پژوهش، پژوهشگران طرحی برای هستی‌شناسی نسبی‌گرا و معرفت‌شناسی ساخت‌گرایان انتخاب شدند. 23 نفر از خبرگان به روش نمونه گیری گلوله برفی به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پروتکل مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. داده ها از طریق یک نظریه کدگذاری سه مرحله ای زمینه ای (باز، شخصیتی و انتخابی) تجزیه و تحلیل و تحلیل شد. نشان داد که مدل ارزشیابی کیفیت آموزش متوسطه شامل 248 کد باز، 37 نتیجه کد اجتماعی و در نهایت 5 کد انتخابی است. از کدهای اجتماعی 7 گویه مربوط به عوامل علی، 7 مقوله مربوط به زمینه ها و زمینه ها، 12 مقوله مربوط به عوامل مداخله گر، 6 مقوله مربوط به راهبردها، 6 مقوله مربوط به پیامدها و یک دسته به عنوان شخصیت اصلی در نظر گرفته شده است. است. است. است. پژوهش های پژوهشی نشان می دهد که کیفیت تضمینی آموزش متاثر از امکانات و تجهیزات، اهداف آموزش متوسط، برنامه درسی، روش تدریس، شایستگی رفتاری معلمان، عوامل سازمانی، آموزشی، نیازها و انتظارات ذینفعان و مالی است. مشکلات می تواند به بهره وری آموزشی و تحصیلی رضایت دهد.

Keywords

Main Subjects