The Role of Computer Self-Efficacy and E-Learning Readiness Mediated with Technostress in Teacher Professional Competence

Document Type : Quantitative Research Paper

Authors

1 Phd Student, Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Semnan University, Semnan, Iran.

2 Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Semnan University, Semnan, Iran

3 Professor, Department of Educational Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Semnan University, Semnan, Iran

10.22034/jsa.2024.141424.2524

Abstract

با افزایش محبوبیت آموزش مجازی به دنبال همه‌گیری کووید-19 و پیشرفت فناوری در آموزش، فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی وارد حوزه آموزش شده است. بنابراین لازم است به آمادگی مدارس برای این نوع یادگیری و همچنین خودکارآمدی معلمان در استفاده از مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و استرسی که در استفاده از فناوری در شغل خود تجربه می‌کنند، توجه شود. هدف از این پژوهش بررسی نقش خودکارآمدی رایانه و آمادگی یادگیری الکترونیکی با میانجی گری تکنواسترس در صلاحیت حرفه ای معلمان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها در زمره پژوهش های توصیفی- همبستگی قرار گرفت. جامعه آماری شامل کلیه معلمان شاغل در مقطع متوسطه ناحیه 15 شهر تهران از سال 1390 تا 1391 (675 نفر) بود که به روش نمونه گیری در دسترس 194 نفر انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه تکنواسترس و خودکارآمدی رایانه (دونگ و همکاران، 2020)؛ پرسشنامه آمادگی یادگیری الکترونیکی (کرامتی و همکاران، 2011)؛ و از پرسشنامه صلاحیت حرفه ای معلم (مطهری نژاد و جهانگرد، 1395) استفاده شد. پس از محاسبه پایایی مقیاس ها، داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد: خودکارآمدی رایانه و آمادگی برای یادگیری الکترونیکی تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر صلاحیت حرفه‌ای معلم داشت. خودکارآمدی رایانه و آمادگی برای یادگیری الکترونیکی از طریق تکنواسترس تأثیر غیرمستقیم مثبت و معنی‌داری بر شایستگی حرفه‌ای معلمان داشتند. همچنین استرس تکنوسی تأثیر مستقیم، منفی و معناداری بر شایستگی حرفه ای معلم داشت.

Keywords

Main Subjects