Effectiveness Of Social Competence Intervention Program On Social Anxiety And School Bonding Of Students

Document Type : Quantitative Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Department of Educational Science, Farhangian University of Tehran, Tehran, Iran

2 Department of Education, Faculty of Humanities and Social Sciences, Univesity of Kurdistan, Sanandaj, Iran

3 Ph.D. in TEFL, Assistant Professor, Department of Language and Linguistics, Farhangian University, Sanandaj, Iran

10.22034/jsa.2024.140920.2511

Abstract

پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی برنامه مداخله ای شایستگی اجتماعی بر اجتماعی اجتماعی و پیوند مدرسه دانش آموزان سال اول ابتدایی شهر سنندج انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری و گروه کنترل است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه ورزش اسپنس و پرسشنامه لینک با مکتب براون و ایوانز می باشد. از جامعه مشترک، 26 دانش آموز 7 تا 9 ساله با علائم اجتماعی به روش نمونه گیری تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (13 نفر) و گروه گواه (13 نفر) قرار گرفتند. قبل از شروع آموزشی، از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد. پس از اتمام مداخله، برای هر دو گروه پس از آزمون و پس از گذشت یک ماه از پس آزمون، آزمون برای هر دو گروه انجام شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه مداخله شایستگی اجتماعی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش پیوند مدرسه دانش آموزان تاثیرگذار بوده است (001/0>p). بنابراین می توان نتیجه گرفت که برنامه مداخله ای شایستگی تأثیر اجتماعی بر پیوند با مدرسه و کاهش مصرف اجتماعی آن دارد، بنابراین از این برنامه مداخله ای توسط معلمان، روانپزشکان، روانشناسان و مشاوران توصیه می شود.

Keywords

Main Subjects