Document Type : Quantitative Research Paper
Authors
1 Associate Professor of Educational Management, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 M.Sc. Student of Educational Management, Shiraz University, Shiraz, Tehran
Abstract
Keywords
مقدمه
سازمانهای آموزشی، به عنوان بارزترین نمود سرمایهگذاری نیرویانسانی در زمینه شکوفایی در جامعه نقش اصلی را برعهده دارند. از یکسو استعدادها و توانمندیهای درونی افراد جامعه را شکوفا کرده و از سوی دیگر میتوانند راه استقلال، پیشرفت و توسعهی هر کشور را مهیا نمایند. همهی سازمانها از جمله سازمانهای آموزشی برای اینکه بتوانند در جهت اهداف متعالی پیش بروند نیازمند رهبری موفق و اثربخش هستند. به عبارتی، رمز موفقیت هر نوع سازمان و موسسه آموزشی به مدیریت و رهبری آن بستگی دارد. رهبران با انتخاب سبکهای مختلف میتوانند فرآیندهای داخلی و خارجی سازمانی را جهت کسب اهداف سازمانی تسهیل نمایند و با عملکردهای اثربخش از مدارس به عنوان یک کل حمایت کنند (Kim, Kim & Kim, 2011). براین اساس بسیاری از صاحب نظران و محققان به رهبری به عنوان یک عامل کلیدی برای حل تعارضهای ویرانگر و هدایت سازمان به سوی موفقیت تاکید دارند (Koo & Choi, 2000) و بیان میدارند که اثربخشی عملکرد کارکنان و به دنبال آن اثربخشی مدارس، به ماهیت رهبری درون مدرسه بستگی دارد، و ویژگی کلیدی مدارس تراز اول، وجود رهبران برجسته است (Yasini, Abbasian & Yasini, 2013). در واقع تنها در پرتو رهبری اثربخش، سازمانها از توانمندی، استقلال، پویایی، انعطافپذیری و سازگاری با محیط، پاسخگویی و مشروعیت لازم بهرهمند میشوند.(Saatchi & Pourshouei,2005) در این میان اثربخشی راهبردها و اقدامات رهبری نیز متأثر از طرز تفکر، شخصیت وکیفیت جهانبینی رهبران است (;Koltko-Rivera, 2004 .(Souba, 2011; Valk, Belding, Crumpton, Harter & Reams, 2011;
جهانبینی به معنای نگاه به جهان، چارچوبی را ایجاد میکند که از طریق آن فردی جهان را تفسیر و با آن تعامل میکند (Wallace, 2007). آنها فرضیههای شناختی و عاطفی را شامل میشوند که بر پایه تعریفی از واقعیتها هستند و افراد زندگیشان را براساس آنها مدیریت میکنند (Madden, 2014). جهانبینیها در سکوت و در پشت صحنه به کار میروند، به گونهای که به نظر میرسد وجود ندارند، اما آنها حضور خود را در رفتارها و مواردی که احساس میکنیم نشان میدهند (Skovira & Harman, 2006). از این رو براساس نتیجهگیریها، چشماندازها و یا فریم های رهبران مشخص میشود، چرا که هیچ کس دستیابی مستقیم به ذهنیت دیگران ندارد (Valk & et al 2011). در این راستا Wexler (2006) جهانبینیها را مشتمل بر چهار نوع کارآفرینی[1]، شبکهای[2]، اجتماعی[3] و تنظیمی[4] میداند و معتقد است جهانبینیها بر مبنای آنچه مانسبت به هستی و محیط پیرامون خود برداشت و احساس مینماییم به وجود میآیند و تنها میتوان با بررسی چارچوبها، الگوها، رفتارها، ارزشها و فرهنگهای هریک از جهانبینیها به تشخیص و شناسایی آنها پرداخت و متناسب با شرایط و اقتضائات موقعیتی و مطلوبیتهای اساسی سازمان به اتخاذ و به کارگیری از آنها پرداخت .(Torkzadeh & Jafari, 2012) براساس مطالعات انجام شده، بین جهانبینی رهبری مدیران با عناصری مانند ساختارسازمانی (,Torkzadeh & Jafari, 2012 Azad, 2014) و بلوغ جو (Dehghan, 2014) رابطه معناداری وجود دارد. همچنین در مطالعات دیگر این نتیجه به دست آمده است که جهانبینی رهبری پیشبینی کننده تصویر بیرونی سازمان (Barati, 2015)، توان پاسخگویی سازمان به محیط Azad, 2014)؛ (Najafi, 2018, Barati, 2015 و انسجام سازمانی (Torkzadeh & Najafi, 2018) میباشد. بنا به گزارش (Valk & et al, 2011;Valk, 2010) نیز جهانبینی رهبری مدیران با نحوه فکر کردن و عملکرد مدیران، در ارتباط است.
براین اساس میتوان گفت با توجه به رسالت مدارس، به عنوان سازمانهایی که تمامی ابعاد جامعه به طور مستقیم و غیرمستقیم از آن انتفاع میجویند و با در نظر گرفتن نقش تعیین کننده چشمانداز فکری و جهانبینی رهبران مدارس در اثربخشی و توسعه رهبری ( ,Koltko-;Rivera, 2004 ;Wexler, 2006 Valk, 2010 ;Valk & et al 2011)، رفتار اخلاقی رهبری ((Isaac Mostovicz, Kakabadse & Kakabadse ,2009، خط سیر پیشرفت سازمان و نحوه پاسخگویی مدارس به سختترین چالشهای محیطی 2011 ,Visser, 2005) (Souba, پایش مستمر جهانبینی مدیران مدارس، نه تنها به پیشرفت و موفقیت علمی کشور کمک خواهد کرد، بلکه به حفظ و بقای مدارس در محیط رقابتی منجر خواهد شد. بنابراین مدیران و مسئولان آموزش و پرورش باید بکوشند تا شناخت جامعی از نوع جهانبینی رهبران مدارس به دست آورند؛ تا از این طریق زمینه اثربخشی مدارس را فراهم نموده و شرایط لازم را جهت بالا بردن توان سازمان در شناسایی و پاسخگویی بهنگام و سریع به نیازهای محیطی را فراهم آورند. همچنین این دانش به ما کمک میکند تا مفهوم رهبری را به عنوان یک تجربه اجتماعی و مشترک درک کنیم و توجه خود را نسبت به دیدگاه متقاضیان رهبری در مدارس افزایش دهیم. به نوبه خود، این بینش میتواند برای اطلاع رسانی در برنامه درسی آموزشی آموزههای رهبری در دانشگاهها و کمک به توسعه دانشآموزان، فارغالتحصیلان و تواناییهای آنها مورد استفاده قرار گیرد (Vulinovich, 2017). این در حالی است که تا آنجا که نگارندگان بررسی کردهاند پژوهش جامعی در این خصوص در مدارس گزارش نشده است و از معدود پژوهشهای که در چند سال اخیر پیرامون این سازه در دانشگاه اجرا شده است میتوان به پژوهش Torkzadeh & Jafari ( 2012)، ;Dehghan, (2014) Azad (2014)و Barati (2015) اشاره داشت.
البته آگاهی از نوع جهانبینی رهبری مدیران مدارس، مستلزم به کارگیری ابزار و وسایل دقیقی است که به طور جامع و کلنگر همه شاخصها و مولفههای موثر بر نوع جهانبینی رهبری را شناسایی و ارزیابی کند. لازم به ذکر است که در این خصوص برای نخستین بار مقیاس جهانبینی رهبری توسط Torkzadeh & Jafari (2012)براساس چارچوب رهبری Wexler (2006) تدوین شد و روایی و پایایی آن در بین اعضای هیأت علمی و کارمندان دانشگاه شیراز سنجیده شد. مقیاس مذکور که شامل 62 گویه است به صورت طیف پنج گزینهای لیکرت (کاملا موافقم (5)، موافقم (4)، نظری ندارم (3)، مخالفم (2)، کاملا مخالفم (1)) درجهبندی شده است. در این مطالعه تلاش شد با توجه به طولانی بودن مقیاس مذکور، و در نتیجه وقتگیر بودن پاسخ به گویهها که خود بیرغبتی پاسخگو را فرا میخواند فرم خلاصه شده مقیاس تدوین و اعتباریابی شود؛ تا از این طریق هم استفاده از این سازه و سنجه مربوز در پژوهشهای میدانی آسانتر شود و هم به پژوهشگران، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش در شناسایی نوع جهانبینی حاکم برمدارس یاری شود. نظر به آنچه گفته شد، در این پژوهش تلاش شد به این سؤال پاسخ داده شود که آیا فرم خلاصه شده مقیاس جهانبینی رهبری، از روایی و پایایی لازم برخوردار است؟
مبانی نظری
جهان بینی رهبری
جهانبینی در زبان انگلیسی (Worldviews) از کلمه آلمانی weltanschauung به معنای " نگاه به جهان" میآِید و این به ادراکات جهانی گسترده اشاره میکند که از طریق آن فردی جهان را تفسیر و با آن تعامل میکند (Wallace, 2007). به عبارتی جهانبینیها بازتابی از دنیای درونی فرد یا جامعه ارائه میدهند و آنها مشخص میسازند که چگونه فرد با جهان اطراف ارتباط برقرار کند (Moghalu, 2017). Wexler (2006) معتقد است جهانبینی رهبری بر مبنای آنچه ما نسبت به کل هستی (جهان درون و جهان بیرون) برداشت، ادراک، دریافت و احساس مینماییم، به وجود میآیند. جهانبینیها افراد را به سمت آیینها و اقدامات اساسی راهنمایی و هدایت میکنند، به افراد کمک میکنند که از عهدهی اطلاعات ناقص و معتبر برآیند؛ به آنها اطمینان میدهند که باید بر روی زمان، انرژی و علائق، سرمایهگذاری کنند. با انتخاب یک جهانبینی متناسب با شرایط و اقتضائات محیط متحول و متغیر میتوان با برنامهریزی و استفاده از فناوری روز به سوی آیندهای مطلوبتر با مشکلات کمتر سوق پیدا کرد. در این قسمت، چهارنوع جهانبینی رهبری که به زعم Wexler (2006)در سطح جهان قابلیت کاربرد دارند، معرفی می شود.
الف) جهانبینی کارآفرینی: این نوع جهانبینی به رهبرانی اشاره دارد که از طریق کنترل و ایجاد رقابت، سازمان خود را هدایت میکنند. لذا این نوع رهبری نیل به موفقیت در دستیابی به مطلوبیتها را منوط به کیفیت منابع انسانی، مالی و همچنین ایجاد نوعی رقابت بین افراد میداند، براین اساس میتوان گفت این نوع رهبری در سطح عملیاتی و کاربردی سازمان قرار دارد و به رهبری فرصت طلب مشهور است. رهبران فرصت طلب با تاکید بر کنترل بالا و رقابت بیرونی بر آن هستند که موفقیت و سود بیشتری را به دست آورند. تا جایی که با ضربه زدن به دیگران به انجام خواستههای خود اقدام میکنند. شاخصها و مؤلفههای جهانبینی کارآفرینی که براساس تئوری رهبری Wexler (2006) استخراج و تنظیم شده است، در جدول (1) ذکر گردیده است.
جدول شماره 1: شاخصها و مولفههای جهانبینی کارآفرینی
دیدگاه رهبری |
شاخصها |
مولفهها |
جهان بینی کار آفرینی
|
نوع رهبری |
رهبری فرصتطلب: تاکید رهبران بر رقابت در راستای موفقیت سازمان؛ ارزیابی نتیجه عملکرد زیردستان؛ فراهم کردن زمینه مناسب برای مدیریت کسب سود. |
نوع عقلانیت |
عقلانیت مادی: تاکید بر رقابت جهت دستیابی به مطلوبیتها؛ تاکید بر موقعیتهای مادی جهت دستیابی به جایگاه والا. |
|
تغییر |
خلق مجدد: رونوشتبرداری و تقلید رهبران فرصت طلب؛ پذیرش تغییر، در صورتی که مزایایی برای سازمان همراه داشته باشد. |
|
اصول اخلاقی |
اصول اخلاقی بر مبنای پیامد مطلوب: احتساب سنت شکنی به عنوان یک اصل اخلاقی؛ رعایت حداقل قوانین و مقررات به عنوان یک اصل اخلاقی. |
|
الگوهای زمان |
در زمان حال بودن: افزایش سود و منفعت در بازارهای در حال تغییر در زمان حال؛ فراموشی تجارب گذشته و توجه و تاکید بر ویژگی و موقعیت کنونی. |
|
خلاقیت |
خلاقان، پیشنهاد کنندگان موفق اولیه هستند: خلاقان به موارد مختلف توجه میکنند؛ تجربه کسب کردن از خطاها و اشتباهات؛ پیشبینی اقدامات دیگران. |
(Torkzadeh & Jafari, 2012)
ب)جهانبینی شبکهای: رهبرانی که دارای دیدگاه جهانبینی رهبری شبکهای هستند، با استفاده از فناوری، ابداع و نوآوری و ابتکار عمل، سازمان خود را هدایت میکنند. رهبران دانش با تاکید بر انعطافپذیری و رقابت بیرونی بر آن هستد که از افراد خلاق و ایدههای برتر حمایت کنند. بنابراین این نوع رهبری دستیابی به مطلوبیتهای سازمان را منوط به همراه بودن با تغییرات، محور قرار دادن دانش، شهرت و اعتبار اعضاء سازمان میداند و به رهبری دانش مشهور گشته است. رهبران دانش با تاکید بر انعطاف پذیری و رقابت بیرونی بر آن هستند که از افراد خلاق و ایدههای برتر حمایت کنند، چون هنگامی که شبکههای خلاق از قوه خلاقیت خود محروم میشوند، جامعه نیروی پویای ایجاد تجربه و تغییر را از دست میدهد. به عبارت دیگر، رهبران دانش مسبب بروز ایدههای جدید و نوآوری محسوب میشوند. شاخصها و مولفههای جهانبینی شبکهای که براساس تئوری رهبری Wexler (2006) استخراج و تنظیم شده است، در جدول (2) ذکر گردیده است.
جدول شماره 2: شاخصها و مولفههای جهانبینی شبکهای
دیدگاه رهبری |
شاخصها |
مولفهها |
جهانبینی شبکهای |
نوع رهبری |
رهبری دانش: احتساب رهبران به عنوان افرادی مبتکر و هادی جهت تولید دانش؛ تاکید بر روی توانمندسازی زیردستان؛ تاکید بر روی ارتباطات نزدیک. |
نوع عقلانیت |
عقلانیت شبکهای در برابر بحران: تفکر خارج از چارچوب مشخص و معین، به منظور دستیابی به انتخابها و عقاید جدید برای کاهش بحران؛ ایجاد و اختصاص شبکه مشارکتی متشکل از بهترین اذهان و عملکرد برای مقابله با بحران؛ تاکید بر فعالیتهای تیمی؛ تعیین مشوقها و ایجاد انگیزه برای افراد در راستای پیشرفتهای غیر منتظره. |
|
تغییر |
اصول اخلاقی اکتشافی: اتخاذ اصل اخلاقی بر مبنای نوآوری و فناوری ناشی از آن، جهانشمول شدن اصول اخلاقی. |
|
اصول اخلاقی |
طراحی آینده از قبل: توجه به گذشته به طور گزینشی؛ پیشبینی آینده براساس تجارب گذشته و وضعیت کنونی سازمان؛ طرح ادعایی برای ایجاد جامعهی بهتر. |
|
الگوهای زمان |
خلاقان، تولیدکننده و محرک دیگران هستند؛ ایجاد مهارتها و تاکید بر روی نوآوری و خلاقیت؛ کارکردن مطابق با محدودیتها؛ تاکید بر پیشرفت و توسعه سازمان با برقراری ارتباط با محیط کار. |
|
خلاقیت |
عقلانیت اکتشافی: تاکید بر وحدت و پیوستگی بین افراد؛ تاکید بر نوآوری و ابتکار. |
(Torkzadeh & Jafari, 2012)
ج)جهانبینی اجتماعی: جهانبینی اجتماعی به رهبرانی اشاره دارد که با تاکید بر رقابت گروهی، انعطافپذیری،گفتگو و ارزشهای فرهنگی، سازمان خود را هدایت میکنند. لذا این نوع رهبری دستیابی به مطلوبیتهای سازمان را منوط بر ارزشهای مشترک گروه، همکاری گروهی و ارتباطات تاکید دارد. رهبری در این نوع جهانبینی، رهبری مشارکتی نامیده میشود. رهبران مشارکتی با تاکید بر رقابت درونی و انعطافپذیری بر آن هستند که ارزشها و فرهنگ مشترک افراد، روحیه همکاری و مشارکت بین آنان را تقویت کنند و از این طریق از به خطر افتادن سیستم که موجب میشود افراد روحیه خود را از دست داده و بدگمان شوند، جلوگیری کنند. شاخصها و مولفههای جهانبینی اجتماعی که براساس تئوری رهبری Wexler (2006) استخراج و تنظیم شده است، در جدول (3) ذکر گردیده است.
جدول شماره 3: شاخصها و مولفههای جهانبینی اجتماعی
دیدگاه رهبری |
شاخصها |
مولفهها |
|||
جهانبینی اجتماعی |
نوع رهبری |
رهبری مشارکتی: همکاری گروهی؛ انجام فعالیتها به صورت مشارکتی و تیمی؛ رهبران حامی و هدایتگر امور زیردستان؛ توسعه شبکههای ارتباطی؛ استفاده از منابع انسانی و مالی در راستای تحقق افراد. |
|
||
نوع عقلانیت |
عقلانیت روانی- اجتماعی: تاکید بر همکاری بین افراد و مذاکره بین آنها، تاکید بر گروههای اجتماعی. |
|
|||
تغییر |
توافق: پذیرش تغییر به عنوان انطباق جامعه با محرکات و موضوعات جدید؛ هماهنگی نظام با تغییرات محیطی؛ پذیرش تغییر به عنوان یک فرآیند یادگیری تنظیم شده. |
|
|||
اصول اخلاقی |
اصول اخلاقی بر مبنای قرار داد اجتماعی: محترم شمرده شدن سخنان یکدیگر در بین اعضا؛ پاداش دادن به صداقت و درستکاری. |
|
|||
الگوهای زمان |
استنتاج کردن از آینده: پرورش یادگیری و تطابق سازمان با جامعه از طریق تسهیل فرهنگ ارزشهای مشترک؛ توجه به گذشته و حال و وفق دادن به موقع سازمان به آینده. |
|
|||
خلاقیت |
خلاقان دیگران را برای مقاصد مهم بیدار میکنند: خودآگاهی؛ کمک کردن به ایجاد آگاهی در دیگران؛ دستیابی به تعادل. |
|
|||
(Torkzadeh & Jafari, 2012)
د)جهانبینی تنظیمی: رهبرانی که از جهانبینی تنظیمی بهره میگیرند از طریق سیستم قانونی سلسله مراتبی، کنترل و رعایت قراردادهای قانونی، سازمان خود را هدایت میکنند. بنابراین این نوع رهبری تحقق مطلوبیتهای سازمان را منوط بر حفظ وضع موجود، ثبات و پایداری و وفاداری افراد به سیستم دانند و به رهبری بوروکراتیک معروف شده است. رهبران بوروکراتیک تاکید بر قوانین و مقررات دارند و زیردستان خود را مطابق عدالت، در زیر چتر قوانین مورد حمایت قرار میگیرند. به عبارت دیگر مطابق با عدالت، همه افراد در زیر چتر قوانین مورد حمایت قرار میگیرند. رهبران بوروکراتیک با تاکید بر کنترل نزدیک و رقابت درونی سعی بر آن دارند که با تاکید بر سلسله مراتب و قوانین و مقررات، بقای سیستم را حفظ کنند. شاخصها و مؤلفههای جهانبینی تنظیمی که براساس تئوری رهبری Wexler (2006) استخراج و تنظیم شده است، در جدول (4) ذکر گردیده است.
جدول شماره 4: شاخصها و مولفههای جهانبینی تنظیمی
دیدگاه رهبری |
شاخصها |
مولفهها |
جهانبینی تنظیمی
|
نوع رهبری |
رهبری بوروکراتیک: تاکید بر حفظ وضع موجود، نظارت بر اجرای برنامهها در راستای قوانین و مقررات؛ عدم مبادله اطلاعات بین رهبر و زیر دستان. |
نوع عقلانیت |
عقلانیت عملی: رواج نظام سلسله مراتبی؛ تبعیت از قوانین تعیین شده؛ هماهنگی فعالیتها و امور سازمانی؛ پیشبینی مشکلات؛ اقتدار سازمان رسمی نظم و انضباط نظام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، ابلاغ سیاستها خطمشیها به صورت رسمی به زیر دستان. |
|
تغییر |
میزانسازی: کمترین تغییر و تبدیلات در روشهای عملیاتی استاندارد؛ پذیرش تغییرات برنامهریزی شده و تغییرات تنها زمانی پذیرفته میشود که باپایش و ثبات سازمان افزایش یابد. |
|
اصول اخلاقی |
اصول اخلاقی بر مبنای وظیفه است: اصول اخلاقی یعنی اطاعت از قوانین و مقررات؛ اصول اخلاقی یعنی رعایت رسوم و سنتها. |
|
الگوهای زمان |
امتیاز دادن به گذشته: به حداقل رساندن بلاتکلیفی با گردآوری، ذخیره و بازیابی اطلاعات و دادههای گذشته؛ احترام به سنتها و رسوم گذشته. |
|
خلاقیت |
خلاقان، مشکلات سخت را حل میکنند: مهارت انجام امور روتین و مشخص شده؛ استفاده از دادهها و اطلاعات موجود. |
(Torkzadeh & Jafari, 2012)
در مطالعات و پژوهش های چندی به جهان بینی رهبری پرداخته شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است. (2017) Vulinovich در پژوهشی کیفی با عنوان جهانبینی و چشم انداز ذینفعان رهبری در سازمان های درون بخشی ورزشی نیوزلند به این نتیجه دست یافت که در میان آموزههای رهبری مانند توانایی پیروان و درک پیروان، خودآگاهی، هوش هیجانی، توسعه و مدیریت روابط، چشم انداز و جهانبینی اجتماعی رهبران نقش و اهمیت ویژهای در توسعه و موفقیت سازمان دارد. (2016)French در پژوهش خود در زمینه پست مدرن، معرفت شناسی و جهانبینی رهبری بیان میدارد صنعت رهبری باید همزمان با تغییر زمان تغییر کند و روی آوردن به این کار مستلزم این است که رهبر جهان بینی و مفروضات خود را بررسی کند و باید پیروان، رهبران و سازمانها را آموزش دهند تا به طور انتقادی تجزیه و تحلیل پیچیدگیهای فرهنگها در سطح ملی و جهانی را فراگیرند، همچنین عنوان می دارد باید جهانبینیهای فردی و جمعی را در درک متقابل معرفت شناختی پست مدرنیته درک کرد. Valk & et al (2011)در مطالعهای تحت عنوان جهانبینیها و رهبری: فکرکردن و عملکردن به تصاویر بزرگتر، به این موضوع پرداختهاند که چگونه مفهوم جهانبینیها در مطالعات رهبری و مضامینی که از آن ناشی میشود استخراج میگردد. آنان عنوان میکنند که رهبران با موضوعات ملی و جهانی با توجه به لنز و ساختار جهانبینی خود برخورد میکنند و جهانبینی رهبران نحوه فکرکردن و عملکرد آنها را تعیین میکند. Isaac Mostovicz, Kakabadse & Kakabadse (2009) در پژوهشی به بررسی جهانبینی در توسعه رهبری پراختهاند و آن را به عنوان تنها عامل موثری که تضمین میکند که رهبران به طور مداوم رفتار اخلاقی خود را بهبود بخشند معرفی کردهاند. Visser (2005)در پژوهش خود با عنوان جهانبینی و رهبری جهانی بیان میدارد که سازمانها و ملتها برای توسعه و پیشرفت نیاز به هفت نوع "سرمایه" از قبیل: فیزیکی، اقتصادی، فکری/ عاطفی، معنوی/اخلاقی، محیط زیست، دولت و سرمایه اجتماعی دارند؛ برای تحقق این سرمایهها رهبران نیازمند یک جهانبینی یکپارچه، از ضرورت و اهمیت این هفت نوع سرمایه در ذهن دارند تا بتوانند هم این سرمایهها را ایجاد کنند و هم جهانبینی پیروانشان در مورد اهمیت و تسخیر این هفت نوع سرمایه را شکل دهند. نتایج پژوهش(2018) Najafi تحت عنوان پیشبینی توان پاسخگویی به محیط براساس جهان بینی رهبری با واسطه انجام سازمانی در مدارس ابتدایی و متوسطه شهر شیراز نشان داد که انواع جهانبینی رهبری با واسطه انسجام سازمانی پیشبینی کننده مثبت و معنادار توان پاسخگویی به محیط میباشند. در پژوهش Barati (2015) ذکر شده است جهانبینی رهبری با واسطه توان پاسخگویی به محیط قادر است تصویر بیرونی سازمان را بطور مثبت و معناداری پیشبینی کند. در پژوهشی دیگرAzad (2014) به بررسی رابطه بین نوع ساختار سازمانی و پاسخگویی به محیط با واسطهگری جهانبینی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی پرداخت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که ساختار سازمانی پیشبینی کننده معنادار توان پاسخگویی به محیط است. همچنین ساختار سازمانی با واسطه جهانبینی رهبری نیز پیشبینی کننده معنادار پاسخگویی به محیط میباشد.
Dehghan (2014) در پژوهشی به این نتیجه دست یافت که انواع جهانبینی رهبری با بلوغ جو دانشگاه، دارای رابطه معناداری است. انواع جهانبینی رهبری پیشبینی کننده معنادار بلوغ جو در دانشگاه بود و همچنین انواع جهانبینی رهبری و ساختار سازمانی به طور همزمان، پیشبینی کننده معنادار بلوغ جو در دانشگاه میباشند. همچنین نتایج پژوهش Torkzadeh & Jafari (2014) نشان داد که؛ از دیدگاه اعضای هیات علمی و کارمندان نوع جهانبینی رهبری در اکثر موارد پیشبینی کننده معنادار (مثبت و منفی) نوع جو سازمانی می باشد.
با توجه به مطالب مذکور و با نظر به اهمیت نوع جهانبینی رهبری مدیران در اثربخشی و پاسخگویی مدارس، لازم است که مدیران و مسئولان آموزش و پرورش، ابزاری معتبر در این زمینه در دست داشته باشند تا با کسب آگاهی از وضعیت موجود، در صورت لزوم برای توسعه یا تغییر نوع جهانبینی رهبری مدیران اقدام نمایند، در این راستا، در این مطالعه تلاش شد با اعتباریابی فرم خلاصه شده مقیاس جهانبینی رهبری Torkzadeh & Jafari (2012) ابزاری دقیق در اختیار پژوهشگران، برنامهریزان و مسئولان آموزش و پرورش و دیگر سازمانها قرار داده شود تا از این طریق، با ارزیابی آسان و شناسایی مستمر نوع جهان بینی رهبری مدیران، در جهت اثربخشی هر چه بیشتر تلاشهای سازمانی مربوطه اقدام نمایند.
روش شناسی
هدف کلی از انجام این پژوهش، اعتباریابی فرم خلاصه شده مقیاس جهانبینی رهبری بود و جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی معلمان ابتدایی (3958 نفر) و متوسطه دولتی (5350 نفر) شهر شیراز در سال تحصیلی 1397-1396 بود، که با روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای (بر حسب دوره تحصیلی) و براساس فرمول کوکران تعداد 369 نفر برآورد گردید. در جدول 5 تعداد افراد نمونه به تفکیک مقاطع نشان داده شده است.
جدول5: فراوانی و درصد حجم نمونه پژوهش
ردیف |
مقاطع |
حجم نمونه |
درصد |
1 |
ابتدایی |
157 |
5/42 |
2 |
متوسطه اول |
126 |
3/23 |
3 |
متوسطه دوم |
86 |
2/34 |
4 |
جمع کل |
369 |
100 |
برای جمعآوری اطلاعات از فرم خلاصه شده مقیاس جهانبینی رهبری استفاده شد که شامل چهار زیرمقیاس جهانبینی رهبری در انواع کارآفرینی، شبکهای، اجتماعی و تنظیمی است که هریک از این چهار نوع جهانبینی رهبری خود دارای ابعاد نوع عقلانیت، خلاقیت، الگوهای زمان، تغییر، اصول اخلاقی و سبکرهبری هستند. این فرم خلاصه شده مشتمل بر 30 گویه با طیف پنج گزینهای لیکرت می باشد. که نحوه نمرهدهی آن بدین شرح است: کاملا موافقم (5)، موافقم (4)، نظری ندارم (3)، مخالفم (2)، کاملا مخالفم (1). توزیع گویهها برحسب انواع جهان بینی رهبری در جدول (6) قابل مشاهده است.
جدول 6: توزیع گویههای مربوط به مقیاس جهانبینی رهبری
زیر مقیاسها |
شماره گویهها |
جهانبینی کارآفرینی |
27-25-24-18-13-3 |
جهانبینی شبکهای |
30-26-23-20-19-10-6-1 |
جهانبینی اجتماعی |
22-21-17-16-14-12-9-7-5 |
جهانبینی تنظیمی |
29-28-15-11-8-4-2 |
یافته ها
بررسی روایی و پایایی مقیاس جهان بینی رهبری
الف) تحلیل گویه و آلفای کرونباخ
روایی و پایایی مقیاس جهانبینی رهبری (Torkzadeh & Jafari, 2012) نخستین بار در بین اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه شیراز سنجیده شد، که نتایج مربوطه درجدول شماره (7) قابل مشاهده است.
جدول 7: روایی و پایایی مقیاس جهانبینی رهبری
زیر مقیاس |
طیف ضرائب همبستگی |
سطح معناداری |
پایایی |
کارآفرینی |
78/0-52/0 |
0001/0 |
86/0 |
شبکهای |
84/0- 48/0 |
0001/0 |
94/0 |
اجتماعی |
82/0- 40/0 |
0001/0-009/00 |
88/0 |
تنظیمی |
74/0- 50/0 |
0001/0 |
89/0 |
در پژوهش حاضر نیز روایی و پایایی فرم خلاصه شده مقیاس جهانبینی رهبری (Torkzadeh & Jafari, 2012) با استفاده از روش تحلیل گویه (ضریب همبستگی بین گویهها با نمره کل) و آلفای کرونباخ محاسبه گردید که در جدول (8) نشان داده شده است. همانطور که در جدول ملاحظه میشود نتایج به دست آمده حاکی از روایی مطلوب انواع جهانبینی رهبری میباشد. همچنین ضرایب پایایی حاصل از ابزار مورد استفاده با توجه به تعداد گویههای هر یک از انواع جهانبینی رهبری مورد تایید و در سطح مطلوبی است.
جدول 8: روایی و پایایی فرم خلاصه شده مقیاس جهانبینی رهبری
زیر مقیاس |
طیف ضرائب همبستگی |
سطح معناداری |
پایایی |
کارآفرینی |
72/0-59/0 |
0001/0 |
73/0 |
شبکهای |
82/0- 68/0 |
0001/0 |
87/0 |
اجتماعی |
78/0- 57/0 |
0001/0 |
87/0 |
تنظیمی |
69/0- 56/0 |
0001/0 |
70/0 |
الف) تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول
در ادامه مدل عاملی و ضرایب معناداری حاصل از تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول ارائه شده است: مندرجات شکل1 نشان میدهد که در این مقیاس در نوع جهانبینی کارآفرینی بیشترین ضریب مربوط به زیرمقیاس اصول اخلاقی (70/0) و کمترین ضریب مربوط به زیرمقیاس الگوهای زمان (45/0)، در نوع جهانبینی شبکهای بیشترین ضریب مربوط به زیرمقیاس خلاقیت (89/0) و کمترین ضریب مربوط به زیرمقیاس تغییر (63/0)، در نوع جهانبینی اجتماعی بیشترین ضریب مربوط به زیرمقیاس سبک رهبری (86/0) و کمترین ضریب مربوط به زیرمقیاس خلاقیت (49/0)، در نوع جهانبینی تنظیمی بیشترین ضریب مربوط به زیرمقیاس نوع عقلانیت (73/0) و کمترین ضریب مربوط به زیرمقیاس خلاقیت (32/0)، میباشد. همه مادههای مقیاس روی عامل (انواع جهان بینی) مربوطه بار مثبت و معنیدار، در سطح معناداری 0001/0>P، داشته اند.
نوع جهان بینی مولفه ها
شکل1 : ضرایب حاصل از تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول مقیاس جهان بینی رهبری
جدول 9: شاخصهای برازندگی مدل عاملی جهانبینی رهبری
شاخص |
χ 2 |
Df |
χ2/df |
CFI |
PCFI |
RMSEA |
مرتبه اول |
9.632 |
237 |
67/2 |
91/0 |
78/0 |
06/0 |
همانگونه که در جدول شماره 9، مشاهده می شود، مقدار شاخص های χ2/df ، CFI، PCFI، RMSEA به دست آمده در این پژوهش برای مقیاس جهانبینی رهبری با شاخصها و ملاکهای مطرح شده برای مقادیر مناسب شاخصهای برازندگی همخوانی دارند.
ب) تحلیل عامل تاییدی مرتبه دوم:
شکل شماره2، بار عاملی انواع مقیاس جهان بینی رهبری را نشان می دهد. نتایج حاصل از این تحلیل نشان داد که هر کدام از انواع از روایی بالایی برخوردارند. به این ترتیب که نوع جهانبینی کارآفرینی با بارعاملی 99/0، نوع شبکهای با بار عاملی 99/0، نوع اجتماعی با بار عاملی 99/0 و نوع تنظیمی با بار عاملی80/0مقیاس جهان بینی رهبری را تبیین میکنند.
شکل2 : ضرایب حاصل از تحلیل عامل تاییدی مرتبه دوم مقیاس جهان بینی رهبری
جدول 10: شاخص های برازندگی مدل عاملی جهان بینی رهبری
شاخص |
χ 2 |
Df |
χ2/df |
CFI |
PCFI |
RMSEA |
مرتبه دوم |
3.605 |
237 |
55/2 |
91 |
79/0 |
06/0 |
همان گونه که در جدول 10، مشاهده می شود، مقدار شاخص های χ2/df ، CFI، PCFI، RMSEA به دست آمده در این پژوهش برای مقیاس جهانبینی رهبری با شاخصها و ملاکهای مطرح شده برای مقادیر مناسب شاخصهای برازندگی همخوانی دارند.
نتیجه گیری
اهمیت رهبری اثربخش و نقش آن در موفقیت و بهسازی مدارس بر هیچ کس پوشیده نیست. با توجه به این مهم، محققان و سیاست گذاران آموزشی همواره بر این باورند که رهبری ستون اصلی بهسازی مدرسه بوده و رهبران در تمامی سطوح مدارس نقش کلیدی در اصلاحات و اثربخشیها دارند Leithwood, patten & Jantzi, 2010)). در این میان آنچه تفکر و اقدامات رهبران را متمایز میسازد چشم انداز فکری و جهانبینی آنهاست، که بر روی نتایج یک سازمان تاثیر اخص دارد (Valk & et al 2011).
نظر به اهمیت نوع جهانبینی رهبری مدیران به عنوان بنیادیترین عامل در تامین پاسخگویی (Asree, Zain & Rizal Razalli, 2010)، سازمانی موفق خواهد بود و به بقای خود در محیط کمک خواهد کرد که بر توسعه و کاربست جهانبینیهای رهبری متناسب با شرائط و اقتضائات محیطی تمرکز نماید. توجه به این امر در کلیه زمینههای فعالیتهای اجتماعی محسوس و حیاتی است؛ اما این نیاز در نظام های آموزشی که نقش اساسی در گردش امور جامعه و تداوم و بقای آن دارند اهمیت بیشتری مییابد، چرا که جهانبینیها اعمال، اقدامات و احساسات افراد را کنترل میکنند و محدودیت ها را مشخص میسازند و آنچه باید انجام گیرد و اینکه چگونه انجام پذیرد، چگونه هزینه هایی که از لحاظ سرمایه و انرژی در این راه صرف شود همه در مطالب موجود در جهانبینی رهبران است.(Wexler, 2006) بنابراین شناسایی نوع جهانبینی رهبری مدیران و گزینش آنها بر مبنای این چارچوب، اولین گامهای مثبت و دارای توانایی بالقوه برای درک اثربخشی رهبری در موقعیتها، سازمانها و فرهنگهای مختلف به ویژه در دراز مدت است؛ که بایستی از سوی مدیران و مسئولان آموزش و پرورش مورد توجه ویژه قرار گیرد. در این راستا لازم است ابزاری مدون و معتبر برای پایش مستمر نوع جهان بینی رهبری مدیران در دسترس نظام های آموزشی و دیگر سازمانها باشد؛ بنابراین در این پژوهش تلاش شد با اعتباریابی فرم خلاصه شده مقیاس جهانبینی رهبری Torkzadeh & Jafari (2012) به تحقق این مهم کمک شود. نتیجه ارزیابیهای بعمل آمده از تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول و دوم حاکی از آن بود که مولفههای تدوین شده در مقیاس مذکور به خوبی تبیین کننده نوع جهانبینی رهبری مربوطه بوده و انواع جهانبینی رهبری (کارآفرینی، شبکهای، اجتماعی و تنظیمی) از توان بالایی برای تبیین مقیاس جهانبینی رهبری برخوردار هستند. همچنین نتایج بیانگر روایی و پایایی مطلوب مقیاس است؛ به نحوی که هم اکنون این مقیاس، قابل استفاده و بهرهبرداری از سوی مدیران، محققان و کلیه دست اندرکاران نظام آموزشی، به منظور ارزیابی نوع جهانبینی رهبری مدیران است و پژوهشگران میتوانند متناسب با نوع پژوهش خویش از مقیاس حاضر استفاده کنند. در پایان لازم است به محدودیتهای پژوهش از جمله کمبود پیشینه و ادبیات تحقیق کافی در داخل و خارج از کشور در زمینه متغیر جهانبینی رهبری، همکاری محتاطانه معلمان نسبت به تکمیل پرسشنامه و استفاده از پرسشنامه به عنوان تنها منبع گردآوری دادهها و محدودیتهای ناشی از آن اشاره داشت.