Identifying Effective Components on Parent Participation at School: A Qualitative Approach with Content Analysis Method

Document Type : Qualitative Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Esfahan Azad University (Khorasgan), Isfahan, Iran

2 Faculty of Educational Sciences and Psychology, Esfahan Azad University (Khorasgan), Isfahan, Iran

3 Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan Azad University (Khorasgan), Isfahan, Iran

Abstract


مشارکت والدین در مدرسه از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروزه انتظارات جامعه از دستگاه تعلیم و تربیت به صورت روز افزون افزایش یافته است. لذا نظام آموزشی تنها مسئولیت تدریس و انتفال مواد آموزشی در ذهن فراگیران را بر عهده ندارد و برای موفقیت برنامه های آموزشی وتربیتی بایستی سیاستگذاران نظام آموزش و پرورش زمینه های مشارکت والدین را برای ارتقاء رشد دانش آموزان فراهم آورند. پژوهش حاضربا هدف شناسایی مولفه های موثر درمشارکت والدین به شیوه کیفی و با روش تحلیل مضمون برمبنای رویکرد استقرایی (آتراید –استرلینگ ) انجام شده است. نمونه گیری از مجموع اسناد کتابخانه ای ومنابع علمی که در مجلات معتبرعلمی- پژوهشی چاپ گردیده است با بررسی محتواهای مرتبط انتخاب گردید .تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس تحلیل مضمون انجام شد. برای اعتباریابی داده ها از روش بازبینی و موضع گیری پژوهشگر و همسوسازی با منابع علمی و اسناد کلیدی آموزش و پرورش استفاده گردید. براساس نتایج این پژوهش مولفه های موثر در مشارکت والدین در1مضمون کلی، 16 مضمون پایه و4 مضمون سازمان دهنده چالش های غالب ، بستر سازی مشارکت ، مفروضه های بنیادی تعامل و مهندسی ارتباط وتعامل طبقه بندی گردید.
واژگان کلیدی: مولفه های موثر ، مشارکت ، والدین، تحلیل مضمون، رویکرد کیفی.

Keywords


Article Title [فارسی]

شناسایی مولفه های موثر در مشارکت والدین در مدرسه: رویکردی کیفی با روش تحلیل مضمون

Authors [فارسی]

  • محمد علی نادی 1
  • فریبا آگاه 2
  • فریبا کریمی 3
1 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ،دانشگاه آزاد اصفها ن (خوراسگان) ،اصفهان ،ایران
2 دانشجوی دانشگاه آزاد اصفهان واحد خوراسگان
3 دانشیار دانشکده علوم تربیتی وروان شناسی، دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) ، اصفهان، ایران
Abstract [فارسی]

Parental involvement in school is very important. Today, society's expectations of the education system have increased increasingly. Therefore, the education system is not only responsible for teaching and transferring educational materials in the minds of learners and for the success of educational programs. Education policy makers should provide opportunities for parental involvement to promote student growth. The aim of this study was to investigate the effective components in parental participation in a qualitative manner and with a content analysis method based on the inductive approach (Atride-Sterling). Sampling of all library documents and scientific resources that have been published in prestigious scientific-research journals was selected by reviewing the relevant contents. In the present study, 120 sources were examined. Data analysis was performed based on thematic analysis. To validate the data, the researcher review and positioning method and alignment with scientific sources and key education documents were used. Also, to validate the findings, it was done using the opinions of a group of technologists and the steering committee. Based on the results of this study, the effective components in parental participation were classified into 1 general theme of 16 basic themes and 4 themes of organizing dominant challenges, participation context, basic assumptions of interaction and communication and interaction engineering.

Keywords [فارسی]

  • مولفه های موثر
  • مشارکت
  • والدین
  • تحلیل مضمون
  • رویکرد کیفی
Volume 9, Issue 3
Summer 2021
Pages 161-180
  • Receive Date: 28 February 2021
  • Revise Date: 05 July 2021
  • Accept Date: 24 August 2021